- Vi håper nå man kan få en så rask igangsetting av konkurranseutsettingen som praktisk mulig, sier Kari Sandberg.

EBA ønsker rask konkurranseutsetting i Bane NOR

– Det er positivt at Bane NOR nå er kommet et skritt nærmere konkurranseutsetting av drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen, og vi håper at oppdragene kommer ut i markedet så raskt som mulig, sier adm. dir. Kari Sandberg i Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA).

Fredag ettermiddag ble det kjent at Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen, og i overkant av 1.000 av Bane NORs 4.500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold.

Dette er noe bransjen har ventet på skulle skje i lang tid, og i EBA er man nå fornøyde med at styret i Bane NOR har kommet steg nærmere konkurranseutsetting av denne delen av jernbanesektoren.

– Godt fornøyde
– Vi er godt fornøyde med beslutningen som nå er tatt av styret, og som er et viktig skritt i riktig retning. Vi håper nå man kan få en så rask igangsetting av konkurranseutsettingen som praktisk mulig, legger Sandberg til.

Hun sier det er viktig at entreprenørene innen denne sektoren får tilgang til et større marked.

– Gjennom de to siste årene har det nærmest vært tørke på denne typen jobber – og jernbaneentreprenørene trenger flere oppdrag – og de trenger dem nå. Derfor er et meget viktig at man får en rask implementering av konkurranseutsettingen, selv om vi også ser at det er nødvendig med en gradvis overgang i utlysningen av kontraktene i markedet, sier Sandberg.

Hun mener Bane NOR har vært lyttende til bransjens ønsker i denne saken og at de har forståelse for entreprenørenes behov.

– Vi håper den positive dialogen rundt dette arbeidet fortsetter, legger hun til.

Ifølge Bane NOR vil det nye aksjeselskapet i første omgang inngå kontrakter med Bane NOR om drift og vedlikehold av de ulike jernbanestrekningene i Norge, mens konkurranseutsettingen er planlagt gjennomført gjennom utlysning av et antall kontrakter på de ulike jernbanestrekningene. Tidsplan for gjennomføringen av denne konkurranseutsettingen offentliggjøres etter behandling i Bane NORs styre 19. desember.

– Akseptabel løsning
Blant de ansatte i Bane NOR som blir berørt av omleggingen har spenningen vært stor i forkant av styremøtet i statsforetaket,

Torfinn Håverstad, nestleder i Norsk Jernbaneforbud (NJF) understreker overfor frifagbevegelse.no at arbeidet med opprettelsen av det nye selskapet må gjøres grundig.

– Det som nå er viktig er at prosessen framover blir ordentlig gjennomført. Med bakgrunn i rammebetingelsene vi har å forholde oss til, må vi sikre oss at Bane Nor danner et datterselskap som er rigget for å delta i, og vinne, framtidige anbudskonkurranser, sier Håverstad til nettstedet.

Norsk Jernbaneforbund mener dette er en akseptabel løsning for de ansatte og Bane NOR, tatt i betraktning forutsetningene som ligger til grunn.