Fra kontraktssigneringen. F.v.: Johann Hager (BBT), Jens Klitzen (PORR), Manfred Bauer (GHS/PORR), Maddalena Bonamini (BBT), Hans Köhler (PORR), Rainer Rengshausen (PORR), Konrad Bergmeister (BBT), Giampaolo Tita (Condotte), Ernesto Guerreri (Condotte), Andrea Ottolin (Condotte), Karl Pichler (BBT). Foto: BBT

Porr, Itinera, Hinteregger og Condotte landet gigantkontrakt i Alpene

Norgeskjenningene Porr og Condotte har sammen med Hinteregger og Itinera vunnet en kontrakt på nesten en milliard euro på et jernbaneprosjekt mellom Østerrike og Italia.

Det er jernbaneprosjektet Galleria di Base del Brennero – Brenner Basistunnel BBT SE som nylig delte ut gigantkontrakten som består av rundt 50 kilometer tunnel gjennom Alpene.

– Vi er veldig glade for å ha vunnet konkurransen om å bygge det største tunnelprosjektet i Østerrike hittil. Den 18 kilometer lange strekningen Pfons-Brenner gir oss en utfordring med kompleks geologi og liten plass tilgjengelig, sa Porr-direktør Karl-Heinz Strauss i en pressemelding da det ble klart at hans konsortium hadde vunnet i august.

Et konsortium som også inneholder Follobane-kjenningen Condotte. Selskapet som ble kastet ut fra sine to kontrakter på det norske jernbaneprosjektet mellom Ski og Oslo, og som på det tidspunkt var på konkursen rand.

Bettina Gerti Gross i Porrs norske datterselskap PNC Norge sier til Byggeindustrien at Condottes del av prosjektet er ubetydelig.

Oppstarten av prosjektet ble forsinket etter at to av de andre arbeidsfellesskapene, av fem som konkurrerte om kontrakten, klaget tildelingen inn for en domstol i Østerrike.

De andre sammenslutningene besto blant annet av flere andre kjenninger fra norske anleggsprosjekt, blant annet Strabag, Acciona og Ghella. Det er uvisst hvilke av disse som klaget på tildelingen, men i starten av oktober slo domstolen i Østerrike fast at tildelingen var gyldig, og arbeidet er nå i gang.

Det skal bores to tunneler i 18 kilometer med tunnelboremaskiner. Det resterende blir tradisjonell driving. Det er ventet at kontrakten skal være fullført i løpet av seks år.