Trond Ramsøskar

Innlegg: Interiørarkitektens tause kompetanse

Skal de store boligprosjektene bli tilstrekkelig kjøperorienterte, må flere typer kompetanse kobles inn. Interiørarkitekten med sin spesialkompetanse må delta hele veien. 

Innlegg av Trond Ramsøskar

Interiørarkitekt MNIL
Ramsøskar Interiørarkitekter AS

Entreprenør, bygningsarkitekter og økonomer har hver sine innfallsvinkler til boligbygging. De er gjennomgående for lite opptatt av det enkle faktum at boligkjøperne bor inne. Ofte tenker de ikke gjennom at det er vanskelig å få boligen til å samsvare med kjøperens behov og levemåte dersom den ikke planlegges innenfra og ut med utgangspunkt i kjøpernes reelle behov. Bokvalitet er ikke det samme som boligkvalitet.

Erfaringskompetanse
En viktig komponent i de fleste kompetanser er praktisk og erfaringsbasert. Den er vanskelig å sette ord på, vanskelig å lese seg til og vanskelig å formidle til andre. Ingen lærer seg å sykle eller å kjøre bil ved å få det forklart. Mestring forutsetter prøving og feiling helt til ferdigheten er automatisert. Når det først sitter, skjønner man ikke at det var så vanskelig å holde balansen eller å bakkestarte bilen. Da har man tilegnet seg det som kalles taus eller ubevisst kompetanse.

Begrepet er sentralt i de fleste fag. Legene snakker for eksempel om ”klinisk blikk”, dvs. den erfaringsbaserte kunnskapen som gjør at de oppfatter ting automatisk. Slik er det med interiørarkitektene også. Lang erfaring gjør at vi har en boligbrukerkompetanse som andre aktører ikke har.

Samhandling med kjøperne
Vår tause kompetanse er innenfra ­- og – ut kompetansen. Den har sitt utspring i tett kontakt med boligbrukere gjennom lang tid. Vi vet hvordan folk bor, hvordan de tenker og hvordan de kan planlegge boligen for mer enn én livsfase. Erfaring gjør at vi raskt forstår skiftende kundeønsker, har følsomhet for ulike segmenters prioriteringer og økonomiske tålegrenser og fort ser hvordan udekkede behov kan dekkes.

Vi forstår også hva som får en bolig til å fungere. Vakre, buede yttervegger gjør det vanskelig å møblere, og høye vinduer på kjøkkenet ødelegger innredningsmuligheter.

Dialogen med boligkjøperne gjør at interiørarkitektene forstår behovet for differensiering bedre enn de fleste. Uten denne typen innsikt er det vanskelig for boligprodusentene å målrette tilbudet sitt. Noen konkrete eksempler: Den som er opptatt av teknologi, vil gjerne implementere smarthus-løsninger. Den som ofte holder middagsselskaper, ønsker plass til et stort spisebord. Den som vil ha krydderhage, etterspør egen parsell. Den som har en stor boksamling, behøver et bibliotek.

Tettest på
Boligkjøpernes behov er ikke standardiserte, og boligprodusentene må i høyere grad enn tidligere ta hensyn til dette. Interiørarkitektenes tause kunnskap er kilden til innsikt i ulike kjøpergruppers preferanser. Vi sitter tettest på, vet mest om bokvalitet og kan gi konkrete og detaljerte råd. Ved økt bruk av vår tause kunnskapen kan alle aktører i boligmarkedet få glede av bedre boliger.