Stasjonsbyen skaper ny byhistorie

Prosjektet Stasjonsbyen føyer seg naturlig inn i urbaniseringens historie i Norge. Tradisjonelt har jernbanestasjonene vært sentrale i bydannelser opp gjennom historien.

I 1815 var Oslo Bergen og Trondheim omtrent like store. I 1855 var det 50.000 innbyggere i Oslo/Aker. I 1900 var det 250.000 innbyggere. Jernbanen utløste et kjempepotensiale for utvikling, og Oslo var den byen som vokste mest i perioden. Nå er det imidlertid T-banestasjonene som danner kjernen i de prosessene som driver fram nye bosetningsmønstre i hovedstaden. Den prosjekterte Stasjonsbyen mellom Grefsen Stasjon og Storo T-banestasjon er et unikt eksempel på en slik dynamisk prosess. Karstein Søreide er ansvarlig for utviklingen av T-banestasjoner i Oslo Sporveier, og ser fortettingen av boliger og næringsvirksomhet rundt knutepunkter som et generelt samfunnsgode. Fra jernbane til T-bane - Det er i alles interesse at vi får et godt utbygget kollektivtilbud som spiller på lag med utviklingen av nye boliger, sier Søreide. Han peker også på hvordan dagens byutvikling er en moderne videreføring av de tradisjonelle urbaniseringsprosessene: - Tradisjonelt har ikke T-banen hatt den samme betydningen som jernbanen i urbaniseringen. Jernbanestasjonene kom ofte først og bydannelsen som en konsekvens av dette. Ser vi på de tidlige T-banestasjonene øst i Oslo, ble jo de lagt til steder hvor der allerede var bebyggelse og behov for infrastruktur. Men når det kommer til den nye T-bane-ringen, så er jo den planlagt ift. den bytutviklingen som er regulert i Oslo. Det er tegn på en sunn byutvikling at de forskjellige aktørene samarbeider og er bevisste på urbaniseringsprosessene. I så måte er den prosjekterte Stasjonsbyen et godt eksempel på en slik dynamikk, forklarer Søreide. Ønsker ny aktivitet Christian Wesenberg har tidligere skrevet hovedoppgave om Jernbanen stasjonsparker, der utviklingen på Grefsen stasjon ble trukket frem som eksempel. Han har siden arbeidet i NSB og i Jernbaneverket for en ny vitalisering av stasjonene som del av en miljøvennlig by og tettstedsutvikling. Han ser positivt på Stasjonsbyen som eksempel på et boligprosjekt som vil gjøre det enkelt for beboerne å benytte kollektivtransport. Stasjonsbyen er et moderne eksempel på en stedsutvikling som kan finne sted rundt en stasjon når forholdene ellers ligger til rette for det, og han har et historisk perspektiv på hvordan dette har foregått tidligere: - Etter hvert som jernbanen spredte seg utover landet, dannet stasjonene utgangspunkt for en omfattende tettstedsutvikling. Plasseringen av stasjonene var betinget av banens linjeføring, topografi, trafikkavvikling og eventuell nærhet til tidligere sentra. Utformingen av stasjonsbygningene og stasjonsparkene var mange steder starten på en stasjonsbys identitet. Stasjonsparkene var de første offentlige parkene utenfor de store byene, og de og stasjonsbygningene dannet fra starten mønster for byggeskikk og hagekunst utover i landet. Det var tradisjon med oppmøte på stasjonen da toget kom. Stasjonenes funksjoner knyttet til jernbanen tiltrakk seg aktivitet, og bosetningsmønsteret ble endret lokalt og nasjonalt. Jernbanen var en forutsetning for den industrielle revolusjon i Norge, og for Oslo sin sterke vekst på slutten av 1800-tallet, sier Wesenberg. En moderne stasjonsby - For oss var det naturlig å kalle prosjektet Stasjonsbyen. Både fordi vi ser at vi bringer nytt liv til området rundt historiske Grefsen Stasjon og fordi T-banestasjonen på Storo blir et naturlig knutepunkt for utviklingen av et område, sier Tone Lindemark i Byggholt. Sammen med ROM eiendomsutvikling har Byggholt dannet selskapet Grefsen Utvikling, som står som ansvarlig utbygger for de over 900 boligene som planlegges mellom Storo T-banestasjon og Grefsen Stasjon. Lindemark legger heller ikke skjul på at hun også er stolt av hvordan prosjektet viderefører historiske tradisjoner for byutvikling, samtidig som Stasjonsbyen er noe nytt, historisk sett: - Selv om navnet Stasjonsbyen gir oss assosiasjoner til viktige knutepunkter i gamle dager så representerer prosjektet en moderne og styrt byutvikling hvor T-banen står sentralt. Slik sett blir Stasjonsbyen Norges mest moderne stasjonsby. Planen for Stasjonsbyen er nå til behandling hos Byråden i Oslo.