Disse skal sørge for at den nye motorveien mellom Trondheim og Værnes blir byggetAdm. dir.Juan A.G. Gandia (t.v) og direktør Antonio Munoz, ansvarlig for tunneler og jernbane i Acciona.F. v. finansirektør Pablo Garcia Carames, Acciona Construction, adm. dir. Juan Amaury Gil Gandia, Acciona, adm.dir. Ingrid Dahl Hovland, Nye Veier og regiondirektør Johan Arnt Vatnan, Nye Veier gratulerer hverandre med den store kontrakten verd fire milliarder kroner.Lena Rudstrøm, direktør for Skandinavia i det spanske entreprenørselskapet, Acciona, Bjørn Kielland, Leonard Nilsen & Sønner og regiondirektør Johan Arnt Vatnan.Glade spanjoler og nordmenn etter kontraktsinngåelsen i dagJohan Arnt Vatnan.

Alt klart for gigantutbygging i Midt-Norge

Det var bare lutter smil og bløtekakespising da toppsjefen i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland sammen med direktør Juan Amaury Gil Gandia i det spanske entreprenørselskapet Acciona Construction fredag formiddag kunne undertegne den største entreprenørkontrakten som noen gang er inngått i Midt-Norge.

Om et snaut års tid er gravemaskinene på plass for å bygge den 23 kilometer lange motorveien fra Ranheim, helt øst i Trondheim og fram til Trondheim Lufthavn Værnes, som ligger i Stjørdal kommune. 5,6 milliarder kroner koster det å få bygd en firefelts motorvei der det i dag er to felt, og stedvis tre felt. Av dette utgjør kontrakten med det spanske selskapet rundt fire milliarder.

I dag er dette en motorvei av det som tidligere het «klasse B» mellom Trondheim og Værnes. Nå skal veien utvides til en skikkelig motorveistandard med fire felt, og fartsgrense på 110 km i timen når veien står ferdig, formodentlig en gang i 2024/25. I dag er det fire tunneler på strekningen. Grillstadtunnelen, som ligget nærmest Trondheim, har alt fire felt og to tunnelløp. Den skal det ikke gjøres noe med. De tre andre tunnelen, Væretunnelen, Stavsjøtunnelen og Helltunnelen skal alle tre få nye løp slik at det blir to tunnelløp i hver retning. Dessuten skal det bygges en helt ny tunnel, Hommelviktunnelen som blir den korteste tunnelen, på bare 800 meter. Til sammen skal det bygges nær ni kilometer med ny tunnel i det nye prosjektet.

Når disse tunnelen står ferdig, selvsagt bygd etter de siste kravene til veitunneler, skal de tre eksisterende veitunnelen oppgraderes. De eldste av dem er i år 20 år gammel. Acciona får også ansvaret for den delen av prosjektet. Som en del av kontrakten skal det spanske selskapet også ha ansvar for alt vedlikehold av den vel 20 km lange veistrekningen i 20 år.

Skal bygge midt i trafikken

Den nye motorveien skal bygges parallelt med dagens veitrasé slik at dagens vei vil utgjøre to av de fire feltene. Det er planlagt å bygge tre toplanskryss på strekningen og to halvkryss ved avkjørselen til tettstedet Hommelvik, kommunesentret i Malvik kommune. Noen få hundre meter nord for inngangen til dagens Helltunnel, den lengste på dagens veistrekning, kommer to helt nye tunneler, hver på 800 meter.

Under seansen hos Nye Veier i Trondheim fredag ble det pekt på som en ekstra utfordring at mye av anleggsarbeidet vil pågår i umiddelbar nærhet av dagens trasé der trafikken vil pågå for fullt i hele anleggsperioden. Det setter spesielt krav til entreprenøren, noe representantene for det spanske selskapet også understreket.

Anleggsstart

Utbyggingssjef Jørund Gullikstad i Nye Veier Midt-Norge er den som vil ha det daglige ansvaret for prosjektet fra byggherrens side. Oppstarten på anlegget som vil skje på sensommer/tidlig høst neste år, vil skje flere steder langs traseen. Strekningen inn mot Trondheim vil likevel bli prioritert, og der håper Gullikstad at veien vil stå ferdig et par år før resten av prosjektet er gjennomført.

Direktør Gandia i Acciona opplyser til Byggeindustrien at han regner med at mellom 25 og 30 prosent av oppdragene vil kunne bli satt ut til underentreprenører. Ikke minst gjelder det store kontrakter innen masseflytting. Andenesselskapet Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) er den store samarbeidsparneren (se egen sak). Det spanske selskapet vil selv ta seg av brobygging – to nye broer skal bygges. Den ene over elva Homla nær Hommelvik, og den andre over Stjørdalselva nær Værnes. Også plankryssene vil være prosjekter de selv vil bruke mange av sine ressurser på.

Spanjolene regner med å ha mellom 50 og 70 personer av sin egen stab i arbeid i Trøndelag de nærmeste årene. Acciona Construction er et av Europas største entreprenørselskap med mer enn 30.000 ansatte, og aktivitet i mer enn 40 land over hele verden. I Norge har de fra før en kontrakt på tunnelbygging på Follobanen sammen med det italienske selskapet Ghella.

Direktør Juan A. G. Gandia, som representerte det spanske selskapet under kontraktsinngåelsen i dag, understreket at de med dette prosjektet håper å bli i Norge i mange år fremover. 

Stor dag for LNS

Andenesfirmaet Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) vil få en betydelig rolle som underleverandør til det spanske konsernet Acciona Construction i arbeidet med å bygge nye motorvei mellom Trondheim og Værnes.

LNS er Nord-Norges største entreprenørfirma med 850 ansatte og en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner. Oppdraget i Trøndelag blir først og fremst tunneldriving sammen med det spanske selskapet. 

Bjørn Kielland, som er daglig leder i selskapets entreprenørdivisjon, hadde tatt turen til Trondheim fredag for å være med på kontraktinngåelsen. Han er godt fornøyd med det samarbeide de har fått til med det spanske selskapet. De ble kjent med hverandre for et halvår siden, og Kielland har bare god erfaring med dem så langt:

- Vi kommer til å samarbeide nært om de mange tunnelprosjektene. Kanskje kan vi lære noe av dem – og de av oss? Vi får se, sier Kielland som regner med at fler lokaleunderentreprenører vil få oppdrag med det nye veiprosjektet. Ikke minst innenfor masseflytting. Han har lite til overs for klagene fra Maskinentreprenørenes Forbund og fra representanter for Arbeiderpartiet som klager over at Nye Veiers byggekontrakter har blitt alt for store:

- Dette er bare syting. Vi ser nå store fordeler med at lange veistrekninger settes ut på ett anbud og ikke stykkes opp i småbiter slik som før. Det får alle nyte godt av. Også de mindre entreprenørene, fastslår Bjørn Kielland hos Leonhard Nilsen & Sønner til Byggeindustrien.