Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Alt klart for gigantutbygging i Midt-Norge

Disse skal sørge for at den nye motorveien mellom Trondheim og Værnes blir bygget
‹ ›

Publisert: 28.09.2018 16:20. Sist endret: 28.09.2018 16:20.

Det var bare lutter smil og bløtekakespising da toppsjefen i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland sammen med direktør Juan Amaury Gil Gandia i det spanske entreprenørselskapet Acciona Construction fredag formiddag kunne undertegne den største entreprenørkontrakten som noen gang er inngått i Midt-Norge.

  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus

  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms

  • Regjeringen legger fram ny kompensasjonsordning for grensependlere

  • Melby vil innføre fullføringsrett i videregående skole

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus
  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms
  • Regjeringen legger fram ny kompensasjonsordning for grensependlere
  • Melby vil innføre fullføringsrett i videregående skole
  • Protan lanserer ny tunnelmembran
  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka
  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim
  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArne Sellæg

Om et snaut års tid er gravemaskinene på plass for å bygge den 23 kilometer lange motorveien fra Ranheim, helt øst i Trondheim og fram til Trondheim Lufthavn Værnes, som ligger i Stjørdal kommune. 5,6 milliarder kroner koster det å få bygd en firefelts motorvei der det i dag er to felt, og stedvis tre felt. Av dette utgjør kontrakten med det spanske selskapet rundt fire milliarder.

I dag er dette en motorvei av det som tidligere het «klasse B» mellom Trondheim og Værnes. Nå skal veien utvides til en skikkelig motorveistandard med fire felt, og fartsgrense på 110 km i timen når veien står ferdig, formodentlig en gang i 2024/25. I dag er det fire tunneler på strekningen. Grillstadtunnelen, som ligget nærmest Trondheim, har alt fire felt og to tunnelløp. Den skal det ikke gjøres noe med. De tre andre tunnelen, Væretunnelen, Stavsjøtunnelen og Helltunnelen skal alle tre få nye løp slik at det blir to tunnelløp i hver retning. Dessuten skal det bygges en helt ny tunnel, Hommelviktunnelen som blir den korteste tunnelen, på bare 800 meter. Til sammen skal det bygges nær ni kilometer med ny tunnel i det nye prosjektet.

Når disse tunnelen står ferdig, selvsagt bygd etter de siste kravene til veitunneler, skal de tre eksisterende veitunnelen oppgraderes. De eldste av dem er i år 20 år gammel. Acciona får også ansvaret for den delen av prosjektet. Som en del av kontrakten skal det spanske selskapet også ha ansvar for alt vedlikehold av den vel 20 km lange veistrekningen i 20 år.

Skal bygge midt i trafikken

Den nye motorveien skal bygges parallelt med dagens veitrasé slik at dagens vei vil utgjøre to av de fire feltene. Det er planlagt å bygge tre toplanskryss på strekningen og to halvkryss ved avkjørselen til tettstedet Hommelvik, kommunesentret i Malvik kommune. Noen få hundre meter nord for inngangen til dagens Helltunnel, den lengste på dagens veistrekning, kommer to helt nye tunneler, hver på 800 meter.

Under seansen hos Nye Veier i Trondheim fredag ble det pekt på som en ekstra utfordring at mye av anleggsarbeidet vil pågår i umiddelbar nærhet av dagens trasé der trafikken vil pågå for fullt i hele anleggsperioden. Det setter spesielt krav til entreprenøren, noe representantene for det spanske selskapet også understreket.

Anleggsstart

Utbyggingssjef Jørund Gullikstad i Nye Veier Midt-Norge er den som vil ha det daglige ansvaret for prosjektet fra byggherrens side. Oppstarten på anlegget som vil skje på sensommer/tidlig høst neste år, vil skje flere steder langs traseen. Strekningen inn mot Trondheim vil likevel bli prioritert, og der håper Gullikstad at veien vil stå ferdig et par år før resten av prosjektet er gjennomført.

Direktør Gandia i Acciona opplyser til Byggeindustrien at han regner med at mellom 25 og 30 prosent av oppdragene vil kunne bli satt ut til underentreprenører. Ikke minst gjelder det store kontrakter innen masseflytting. Andenesselskapet Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) er den store samarbeidsparneren (se egen sak). Det spanske selskapet vil selv ta seg av brobygging – to nye broer skal bygges. Den ene over elva Homla nær Hommelvik, og den andre over Stjørdalselva nær Værnes. Også plankryssene vil være prosjekter de selv vil bruke mange av sine ressurser på.

Spanjolene regner med å ha mellom 50 og 70 personer av sin egen stab i arbeid i Trøndelag de nærmeste årene. Acciona Construction er et av Europas største entreprenørselskap med mer enn 30.000 ansatte, og aktivitet i mer enn 40 land over hele verden. I Norge har de fra før en kontrakt på tunnelbygging på Follobanen sammen med det italienske selskapet Ghella.

Direktør Juan A. G. Gandia, som representerte det spanske selskapet under kontraktsinngåelsen i dag, understreket at de med dette prosjektet håper å bli i Norge i mange år fremover. 

Stor dag for LNS

Andenesfirmaet Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) vil få en betydelig rolle som underleverandør til det spanske konsernet Acciona Construction i arbeidet med å bygge nye motorvei mellom Trondheim og Værnes.

LNS er Nord-Norges største entreprenørfirma med 850 ansatte og en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner. Oppdraget i Trøndelag blir først og fremst tunneldriving sammen med det spanske selskapet. 

Bjørn Kielland, som er daglig leder i selskapets entreprenørdivisjon, hadde tatt turen til Trondheim fredag for å være med på kontraktinngåelsen. Han er godt fornøyd med det samarbeide de har fått til med det spanske selskapet. De ble kjent med hverandre for et halvår siden, og Kielland har bare god erfaring med dem så langt:

- Vi kommer til å samarbeide nært om de mange tunnelprosjektene. Kanskje kan vi lære noe av dem – og de av oss? Vi får se, sier Kielland som regner med at fler lokaleunderentreprenører vil få oppdrag med det nye veiprosjektet. Ikke minst innenfor masseflytting. Han har lite til overs for klagene fra Maskinentreprenørenes Forbund og fra representanter for Arbeiderpartiet som klager over at Nye Veiers byggekontrakter har blitt alt for store:

- Dette er bare syting. Vi ser nå store fordeler med at lange veistrekninger settes ut på ett anbud og ikke stykkes opp i småbiter slik som før. Det får alle nyte godt av. Også de mindre entreprenørene, fastslår Bjørn Kielland hos Leonhard Nilsen & Sønner til Byggeindustrien. 

Nøkkelord:

Anlegg, Nye Veier
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks- banen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus

 

Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen