Illustrasjon: Statens vegvesen

Kostnadskutt kan senke Hordfast-prisen til under 30 milliarder

Billigere bruer og utsatt firefeltsvei på Stord kan barbere kostnadene til Hordfast med mange milliarder, viser nye beregninger fra Vegvesenet.

NRK omtaler saken på sine nettsider torsdag morgen.

Bru- og veiprosjektet Hordfast skal bidra til å halvere reisetiden mellom Bergen og Stavanger, og er en sentral del av Norges største samferdselsprosjekt, fergefri E39 på Vestlandet.

Utredningen av kryssingen av Bjørnafjorden mellom Os og Stord begynte allerede i 2009, og har planlagt byggestart tidligst i 2024. Men hvis Vegvesenet klarer å kutte kostnadene, øker det sjansene både for realisering – og tidligere realisering, skriver NRK.

19 – 43 – 35

I 2013 regnet man med at Hordfast ville koste 19 milliarder kroner uten moms, men den estimerte prisen ble oppjustert til 43 milliarder kroner med moms tre år senere.

Etter tydelige signaler fra regjeringen om at kostnadene måtte kuttes, er prisen nå på vei ned igjen. I fjor kom Vegvesenet med nye kalkyler som viste at prosjektet kunne realiseres for 35 milliarder kroner, og nå viser Vegvesenets interne beregninger at Hordfast kan bli enda billigere.

Ifølge NRK har Vegvesenet funnet ut at man kan få prislappen ned i under 30 milliarder kroner.

Sparegrep

Det er i hovedsak to momenter som gjør at Hordfast-prisen nå kan bli på under 30 milliarder kroner.

Det første handler om selve brubyggingen. Vegvesenet har gjort beregninger som viser at det kan kuttes i utgiftene til materialvalg og -mengde, samt til planfasen, på hovedbrua over Bjørnafjorden og den mindre brua over Langenuen mellom Stord og Tysnes.

Etter det NRK forstår, er innsparingspotensialet på bruene hele fem milliarder kroner, selv om et mindre beløp trolig er mer sannsynlig.

Den andre store innsparingsmuligheten er egentlig ikke en innsparing, men en utsettelse, og NRK skriver at denne kan bli møtt med delte meninger. Et forslag som nå nemlig diskuteres svært seriøst blant veiplanleggerne, er å utsette byggingen av den planlagte firefeltsveien på Stord, mellom Ådland og Raunholm.

Gjør man Ådland-Raunholm til et eget og utsatt byggetrinn, vil det kunne spare det som da blir første del av Hordfast-prosjektet for inntil fire milliarder kroner, heter det i artikkelen på nrk.no.