Salgssjef for Norge i Haulotte Scandinavia, Bent E. Schjønnesen-Nygaard (fra venstre), markedssjef i Ringerike Liftutleie, Marius Bergheim og Haulotte Scandinavia-direktør Robert Magnusson. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte er bygget for å tåle litt terreng. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte. Foto: Sindre Sverdrup StrandNye HA20 Le Pro fra Haulotte er utstyrt med en dieselgenerator, men maskinen drives kun med elektrisitet. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Ringerike Liftutleie når nye høyder med helelektrisk Haulotte-lift

Denne uken kom liftleverandør Haulottes aller første helelektriske bomlift til Norge, og Ringerike Liftutleie er dermed først ute i med verdensnyheten i sortimentet.

Markedssjef i Ringerike Liftutleie, Marius Bergheim, er godt fornøyd med den nye leveransen. Liften, som skal brukes til å skifte ut vinduer i en boligblokk i Lysaker, kommer seg fint over balkongen i øverste etasje. Med en maksimal arbeidshøyde på 20 meter og en maksvekt på 350 kilo i kurven, gir ikke den elektriske bomliften noen begrensninger for jobben.

Ettersom oppdragsgiver har stilt krav om stille arbeid, er den elektriske motoren tvert imot helt nødvendig.

– Denne jobben fikk vi fordi de ikke ville ha støyende maskiner. Allerede er det byggeplasser som krever utslippsfrie maskiner, og det tror vi bare det kommer flere av, sier Bergheim til Byggeindustrien.

– Med dette styrker vi oss i utleiemarkedet, slår han fast.

Raskere, sterkere, stillere

Ringerike Liftutleie har får de to første helelektriske bomliftene i Haulottes Pulseo Generations-serie. HA20 Le Pro er utviklet i Frankrike etter omfattende testing i Finland, men det er i Norge at de første livetestene gjøres ute i markedet.

– Vi kan ikke helt sammenligne denne liften med dieseldrevne modeller, for dette er en helt ny maskin, men testene våre viser at den er minst like sterkt, om ikke sterkere enn en dieselmaskin. Den er bygget ganske robust, så dette er en gjennomtenkt maskin som er laget for utleiebransjen, som er ganske tøff håndtering, sier salgssjef for Norge i Haulotte Scandinavia, Bent E. Schjønnesen-Nygaard.

– Den er raskere, sterkere, stillere og mer miljøvennlig, summerer Haulotte Scandinavia-direktør Robert Magnusson.

De to mener de har en av verdens aller første helelektriske bomlifter med knekkarm, men understreker at de har tatt seg god tid med å utvikle modellen.

– Det er et gjennomprøvd konsept, sier Schjønnesen-Nygaard.

Ekstra trygghet

HA20 Le Pro er 9.785 kilo tung, har firehjulsdrift samt firehjulsstyring, og kan hjulkjøre i 45 prosents helning. Blybatteriene skal gi åtte timers drift. Batteriene kan lades med kabel eller med en innebygget dieselgenerator i maskinen for utvidet drift. Dieselmotoren brukes kun til lading, og ikke til å drive hjulene eller bommen.

Maskinen kommer med klemsikringssystem som standard, og både chassiet og bommen er utstyrt med en solid lyspakke for sikker jobbing i mørket.

Kjøperne får også en ekstra sikkerhet med tanke på både maskinen og batteripakken.

– Liften kommer med fem års fabrikkgaranti, og det gir oss i Ringerike Liftutleie en god trygghet, sier Marius Bergheim.

Større ønsker

Liften er utviklet primært for utleiemarkedet, men Schjønnesen-Nygaard og Magnusson sier de også gjerne selger til interesserte sluttbrukere. De ser nå frem til å hente inn erfaringene som Ringerike Liftutleie gjør med første generasjon av helelektriske Pulseo Generations-lifter.

– Dette er bare den første. Det komme både større og mindre maskiner, og vi jobber 24-7 med utviklingen. Jeg vil jo aller helst ha enda større maskiner, røper Haulotte Scandinavia-direktør Robert Magnusson.