Foto: Tuva Skare

Bruk ungdommen!

Den beste og sikreste måten å få ungdommen interessert i å bli en del av byggenæringen er å bruke de unge selv mer i rekrutteringsarbeidet. 

Det finnes mange fremadstormende unge kvinner og menn som på kort tid på en eller annen måte har gjort seg bemerket i sine roller rundt om i hele byggenæringen – men vi har vært for dårlige til å bruke denne ressursen i rekrutteringsarbeidet.

Det er jo en vedvarende oppgave å sikre en nødvendig rekruttering til byggenæringen. Den første utgaven av Byggeindustrien kom ut for over 50 år siden – og et viktig tema i den utgaven var nettopp å få norsk ungdom interessert i bygg og anlegg. Slik er det fortsatt. Det vil alltid variere noe hvor store kull som søker seg inn på de ulike linjene, enten det er innen yrkesfag eller på høyskole-/universitetsnivå. En periode så det skummelt ut med tanke på yrkesfagene – men vi ser nå en positiv bedring – som forhåpentligvis bare vil forsterke seg fremover.

Skal vi få ytterligere interesse og fart i dette rekrutteringsarbeidet – og ikke minst å få de som er usikre på hva de vil skal gjøre fremover interessert, vil det bli helt avgjørende å få de unge som allerede har bestemt seg for å bli en av byggenæringen enda mer på banen. Flere tusen blir hvert år en del av byggenæringen – og mange av disse kan bli næringens desidert beste ambassadører. Dette er en gruppe de yngre stoler mer på og lytter bedre til en de godt voksne som kanskje har vært i næringen noen tiår – og snakker et annet språk og sjargong enn de unge. I den siste utgave av «Byggeplassen», Byggeindustriens egen podkast, diskuteres nettopp denne problemstillingen. En meget engasjert nyutdannet rørlegger, Severin Poppe Midteide, kan ikke få skrytt nok av valget han har tatt og interessen rundt håndverksfagene innen bygg og anlegg. Han er i ferd med å bygge opp en egen bedrift, og bruker nye digitale medier til å bygge opp interessen både rundt firmaet og rekrutteringen av de unge. I samme sending deltar også direktør for samfunnspolitikk, Jørgen Leegaard, i Byggenæringens Landsforening, og han er helt på samme linje; de unge må i enda sterkere grad komme inn og spre budskapet for denne viktige gruppen som næringen så sårt trenger flere fra.

Mange i næringen er flinke til å inkludere de unge i rekrutteringsarbeidet – men langt flere burde bruke denne viktige ressursen i større grad enn i dag. Kampen om de beste hodene og hendene vil fortsette – og byggenæringen trenger flere dyktige ungdommer på laget – og slik vil det være i all fremtid. Byggenæringen er en evighetsnæring – og flere burde selvsagt få øynene opp for alle de mulighetene som finnes i bygg og anlegg – både når det gjelde spennende oppgaver, muligheten for fast jobb, betaling under utdanning - og generelt gode lønninger i forhold til mange andre næringer man kan sammenligne seg med. Mulighetene for videreutdanning er også meget gode.

Som kjent er det for få kvinner i byggenæringen – og det er klart at det ikke er spesielt rart at vi mangler kvalifisert arbeidskraft når vi opp gjennom historien i stor grad ikke har maktet å rekruttere fra halve befolkningen. Ting er også i ferd med å skje her – men det er dessverre fortsatt et stykke å gå. Det gjelder derfor å bygge oppunder det positive som er i ferd med å endre seg. Man må legge bedre til rette for kvinner som vil inn i næringen – og her handler det fortsatt mye om holdninger. Dette er også holdninger som gjelder i samfunnet generelt, så det er ikke gjort i en håndvending å endre på dette. Men det kommer seg for hvert eneste år. Får vi flere kvinner inn til næringen, vil man kunne komme på et helt annet nivå innen rekrutteringen totalt sett enn hva vi ser i dag – og det vil kunne medføre at man får på plass behovet som finnes ute i næringen.

Men for å få til dette må altså de unge selv i langt større grad involveres og brukes som ambassadører – det vil kunne ha en helt avgjørende effekt – og vil virke selvforsterkende i den videre prosessen.