Skrotskifer pynter opp

Stein som i alle år har havnet i tippen i Detsikalia i Alta, pynter nå opp langs veier og i de tusen hager og hjem, skriver Altaposten.

Veiutbyggerne satser mer og mer på naturstein i forbindelse med nye veiprosjekter. Skifer er et ypperlig materiale å bruke til store forstøtningsmurer. Skrotskifer brukt som stablemurstein er blitt Alta skiferbrudds nye nisjeprodukt. Foreløpig er ikke volumet all verden, men likevel så stort og lønnsomt at det enkelt slår alternativet, som er å dumpe steinen i «tippen» slik at den ødelegges for all framtid. Stablemursteinen gir fantastisk fine murer, i alle størrelser. Og vi får bare gode tilbakemeldinger på produktene vi leverer, sier daglig leder Willy Hågensen i Alta skiferbrudd AL. Skrot i sør Når skiferblokka hentes inn i hallen og bearbeides, blir det alltid en del blokker og stein til overs som skiferdriverne fram til sist sommer ikke har kunnet bruke. Disse ikke-spaltbare blokkene og fragmentene av blokkene har havnet i hjullaster-skufla og blitt dumpet i tippen i skråningen utenfor skiferhallen. Nå går fragmentene skrotsteinen sørover i stedet. Ja, det er først og fremst i Sør-Norge markedet for dette produktet finnes. Steinene går til bygging av peismurer og til støttemurer i hage og innkjørsler. Men vi har også solgt en del lass med store blokker til noen veiprosjekter som Statens vegvesen har hatt i nord. Vegvesenet bruker skiferblokker som støttemur langs veiene, i stedet for de tradisjonelle betongsteinene, opplyser Hågensen. Lett å stable Til en mur på 20 kvm går det fort et trailerlass med skrotstein fra berget. I løpet av fjoråret sendte skiferlaget avgårde 30-40 trailerlass med dette produktet lass som ellers altså ville vært å finne i tippen i berget. Skiferen er mye enklere å stable enn mange andre typer stein fordi den har en jevn overflate. I tillegg er skiferen mer slitesterk enn de fleste andre materialer; skiferen lar seg verken påvirke av eksos eller sur nedbør. Vegvesenet er storfornøyd, og vi ser at de tenker mer og mer i retning av bruk av naturstein. Derfor tror jeg at vi har et potensial i framtidige veiprosjekter, fastholder Hågensen. Oversett Skiferdriverne har nå egne kasser som de bruker til å oppbevare skrotsteinen i fram til den blir transportert ned til utskiping i Bossekop. Dette er et segment som har vært oversett til nå. For skiferdriverne er det ikke mye ekstra arbeid å ta vare på skrotet. Det er jo bedre å få betalt for det enn å bruke tid på å kaste det, påpeker Hågensen.