Illustrasjon: Oslo Airport City

Veikryss til 500 millioner ved Gardermoen kan være unødvendig

Et nytt og omstridt E6-kryss ved Gardermoen næringspark kan være unødvendig, skriver Romerikes Blad.

Flere konsulenter mener at det nye motorveikrysset som skal løse trafikken til og fra Gardermoen næringspark og Jessheim nord, kan være unødvendig. Krysset er anslått å koste minst 4–500 millioner, heter det i en artikkel på rb.no.

Kravet fra 2011 om at et nytt motorveikryss skal være finansiert før man får bygge noe mer i parken, har ifølge flere aktører hindret utviklingen av den store, regionale næringsparken mellom E6 og flyplassen nord for Jessheim i flere år.

Tross flere forsøk har man ikke lykkes i å få en finansieringsmodell på plass.

Hinder for næringsutvikling

I 2011 ble det laget en områdeplan for neste trinn i utviklingen av Gardermoen næringspark, som ligger vest for E6 rett nord for Jessheim. I den forbindelse ble det foreslått å fjerne rampene på dagens motorveikryss og bygge et nytt kryss noen hundre meter lenger nord, samt bygge om krysset der man tar av til flyplassen. Områdeplanen ble vedtatt med et rekkefølgekrav som sa at kryssene skulle være finansiert før videre utbygging i kunne skje i området.

Dette kravet har, ifølge flere av aktørene, vært et hinder for næringsutvikling i den regionale næringsparken.

– Overdimensjonert

Staten besluttet å finansiere nytt flyplasskryss i forbindelse med at terminalen på OSL ble utvidet. Men kryss nummer to, V23, har man ikke fått finansiert.

I sommer ble det fjernet av Ullensaker kommune, og flere aktører har, ifølge Romerikes Blad kommet på banen og sagt at krysset kan være unødvendig.

COWI mener blant annet den regulerte løsningen kan være overdimensjonert med tanke på usikker framtidig utvikling. Et 20-års perspektiv bør være mer relevant, gitt de mange usikkerhetsfaktorene som er til stede, skriver COWI.

Multiconsult skriver:

«Det kan tyde på at det har vært et for stort fokus på avstand på vekslingsfeltet mellom kryssene på strekningen. Selv om disse er noe korte, bør det vurderes om løsningen kan aksepteres på kort og mellomlang sikt. Løsningen antas også bedre i forhold til trafikken til/fra Jessheim nord ved at de får en mer direkte føring og ikke trenger å kjøre en omvei lenger nord.»