<p>Kjell Windelhed og Jan K.G Rohde.</p>

Nordisk tunnelforbrødring på Hunderfossen

22 personer fra Sverige, Finland, Island, Færøyene og Norge deltok da Tunnelutvalget i Nordisk Veg-Forum (NVF) arrangerte seminar på Hunderfossen tirsdag og onsdag den uken.

Seminaret hadde fokus på drift- og vedlikehold av tunneler.

– Formålet med Tunnelutvalget og seminaret er at vi kan dele kunnskap om drift- og vedlikehold av tunneler mellom de nordiske landene, sier Jan K.G. Rohde i Sweco, som denne gangen har fått ansvaret for å samle Tunnelutvalget i NVF i Norge.

Valget falt på Hunderfossen hotell med en påfølgende middag tirsdag kveld i Fjellhallen i Norsk Fjellsprengningsmuseum.

Utveksler nordiske erfaringer

NVF består av en rekke ulike underutvalg. Underutvalgene har egne seminarer 2-4 ganger i året. Da jobbes det blant annet mot neste store kongress i NVF. Kongressen arrangeres hvert fjerde år. Forrige kongress ble arrangert i Stockholm, mens den neste blir arrangert i Malmø i 2020.

– Det er litt spesielt at vi har et slikt nordisk forum hvor vi kan utveksle erfaringer, sier Kjell Windelhed. Han jobber i ÅF i Stockholm og er leder av Tunnelutvalget i NVF.

Han sier infrastrukturprosjekter i Norden bygges ganske likt.

– Vi trenger ikke gjøre de samme feilene og kan dele de gode erfaringene. I utvalget har vi en åpen dialog uten prestisjediskusjoner. Her deltar både offentlige bestillere, entreprenører, rådgivere og leverandører, sier han.

Bidratt til felles innkledningssystemer

– Kan du vise til eksempler på at utvalget har vært en pådriver for felles nordiske løsninger?

– Jeg vil si at vi har vært en pådriver i utviklingen av innkledningssystemer i vei- og jernbanetunneler. De nordiske landene bruker nå et konsept som er ganske likt over landegrensene, sier han.

Imidlertid er ikke danskene med i Tunnelutvalget. Det mener Rohde er synd.

– Danskene er svært langt fremme på senketunneler som er en aktuell teknologi i norske prosjekter, og de har mye erfaring fra byggingen av metrosystemet i København. De er også gode på brannsikkerhet i tunneler, sier han.

Rohde sier at arbeidet i gruppen viser at de ulike landene har spesielt god kompetanse på ulike områder og at erfaringsutvekslingen er viktig for bransjen.

– Hva er vi best på i Norge?

– Det er uten tvil fjelltunneler, fastslår han.