– Vi hadde gjennomslag på den 600 meter lange Holmviktunnelen tidligere i september, og denne uken sprengte vi siste salve ved den 1000 meter lange Strømnestunnelen. Drivingen har gått uten nevneverdige problem, og prosjektet ligger på plan, kommenterer prosjektleder Tor Gildestad i Skanska til Byggeindustrien.
- Nå er vi veldig fornøyde. Med gjennomslag i begge tunnelene har vi nådd en av de større milepælene i prosjektet. Tunneldrivinga i prosjektet er nå også ferdig, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen, i en sak på etatens nettsider.
- Det er alltid noe usikkerhet knyttet til driving i fjell. Men vi har ikke møtt på noe uventet underveis og ingen ting uforutsett har skjedd. Vi møtte på noen svakhetssoner, men det er vanlig i tunneldriving, og framdriften har hele vegen vært som forutsatt og alt har gått som planlagt, sier byggeleder Lars Olav Storholmen i Statens vegvesen.
Nå begynner neste fase i arbeidet, som er innredning av tunnelene.
- Nå kommer det nye arbeidsfolk inn med en annen type kompetanse. Vann- og frostsikring og elektroarbeid står på planen framover, sier Storholmen.
Strømnestunnelen og Holmviktunnelen er en del av prosjektet fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm. Skanskas kontrakt på 360 millioner kroner er den største på utbyggingsstrekningen, og innebærer byggingen av 5,4 kilometer fylkesvei mellom Strømnes og Sprova.