– Det finnes ikke faglig belegg for å si at mindre vedlikeholdskontrakter fører til større kostnader, sier Julie Brodtkorb.

MEF: - Ikke faglig belegg for å si at mindre vedlikeholdskontrakter fører til større kostnader

Mandag gikk flere sentrale aktører i byggenæringen ut og advarte mot å overføre deler av Statens vegvesen til de nye regionene som er under etablering. BNL peker blant annet på at bransjen ser en risiko ved at regioninndelingen kan resultere i flere små og ulike vedlikeholdskontrakter. MEF er uenig med BNL og mener flere mindre kontrakter er positivt.

BNL svært skeptisk til overføring av Statens vegvesens oppgaver til de nye regionene.

– Det vil gi dyrere drift og mindre veivedlikehold for pengene i tillegg vil det bidra til å ødelegge fagmiljøene som er bygget opp over mange år, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL, Jon Sandnes.

Sandnes uttalte mandag at Statens vegvesen over flere år har opparbeidet seg kompetanse og et fagmiljø som er godt rustet til å håndtere dagens ansvarsmodell.

– Opprettelsen av nye ressursenheter vil tappe Statens vegvesen for kompetanse samtidig som det er ressurskrevende å bygge opp nye fagmiljøer i de nye regionsenhetene. Små enheter vil heller ikke trekke til seg de beste ressursene og risiko for høy turnover er stor, sier Sandnes.

Han peker også på at bransjen ser en risiko ved at regioninndelingen kan resultere i flere små og ulike vedlikeholdskontrakter som medfører at aktørene som har bygd kompetanse over tid ikke finner det attraktivt å delta i konkurransen og drift og vedlikeholdskontraktene. BNL mener at fragmenteringen av vegadministrasjonen gjør og at stordriftsfordelene kan bli borte, både administrativt og operativt.

– I sum vil en oppsplitting gi dyrere drift og mindre vegvedlikehold for pengene. BNL mener derfor at dagens ordning med felles vegadministrasjon bør videreføres, påpeker Sandnes.

MEF-sjef Julie Brodtkorb er ikke enig.

– Evalueringer gjort viser derimot det motsatte, at smått er godt, skriver Brodtkorb i en e-post til Byggeindustrien.

– Det finnes ikke faglig belegg for å si at mindre vedlikeholdskontrakter fører til større kostnader, legger hun til.

Brodtkorb deler dermed ikke synspunktene til Sandnes når det gjelder utfordringene knyttet til flere små vedlikeholdskontrakter. 

– Det finnes ikke grunnlag for å si at dette vil gjøre bransje mindre attraktiv og vi kan heller ikke se at det er faglig belegg for å kunne si at mindre kontrakter vil gi dyrere drift og mindre veivedlikehold. Slike påstander blir ikke riktigere selv om de gjentas gang etter gang. Det er jo også slik at maskinentreprenørene er involvert i utførelsen av driftsarbeidet allerede i dag, men da ofte som underentreprenører, sier Brodtkorb.

– Konsulentselskapet Dovre Group har på oppdrag fra Statens vegvesen analysert erfaringene med oppdeling av driftskontrakter i Vesterålen, Alta, Setesdal og Indre Romsdal. Det ble lagt betydelige ressurser i dette arbeidet som pågikk fra 2013-2015. Hovedfunnene er samlet i Dovre Group-rapporten Analyse av forsøkskontraktene med utvidet byggherrestyring for drift og vedlikehold av veger. Etter det vi kjenner til er ikke rapporten tilgjengelig på nett, sier hun.

Brodtkorb trekker frem noen hovedfunn fra rapporten:

– Evalueringen viser blant annet at oppdelingen av de store funksjonskontraktene i mindre forsøkskontrakter kan gi lavere samlede kostnader, til tross for økte kostnader til byggherreadministrasjon sammenlignet med de opprinnelige kontraktene. Kostnadsutviklingen har vært gunstig i tre av fire kontraktsområder. Unntaket er riktig nok Indre Romsdal, men det vises i rapporten til at dette kan ha sammenheng med at analysen for denne kontrakten kun omfatter ett driftsår, utdyper hun.

Brodtkorb peker videre på at oppdeling av de store kontraktene har gitt de lokale entreprenørene grunnlag for økonomisk vekst og en betydelig kompetanseutvikling knyttet til planlegging, dokumentasjon og rapportering.

– Flere entreprenører oppgir at dette har gjort dem i stand til å by på større og mer komplekse kontrakter senere. Kontraktene har bidratt til å involvere lokale entreprenører som ikke tidligere har hatt mulighet til å by på de ordinære driftskontraktene. Mange av disse har tidligere vært underentreprenører. Samlet viser altså evalueringen at forsøkskontrakter kan gi en rekke positive effekter for kompetansenivået i bransjen og konkurransen blant entreprenørene – til et konkurransedyktig kostnadsnivå sammenlignet med de ordinære driftskontraktene, sier Brodtkorb.