Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

MEF: - Ikke faglig belegg for å si at mindre vedlikeholdskontrakter fører til større kostnader

– Det finnes ikke faglig belegg for å si at mindre vedlikeholdskontrakter fører til større kostnader, sier Julie Brodtkorb.

Publisert: 18.09.2018 13:35. Sist endret: 18.09.2018 13:41.

Mandag gikk flere sentrale aktører i byggenæringen ut og advarte mot å overføre deler av Statens vegvesen til de nye regionene som er under etablering. BNL peker blant annet på at bransjen ser en risiko ved at regioninndelingen kan resultere i flere små og ulike vedlikeholdskontrakter. MEF er uenig med BNL og mener flere mindre kontrakter er positivt.

  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre

  • Sika lanserer nytt fugeskum

  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater

  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
  • Stor økning i antall nabokrangler
  • Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • Peab fortsatt i dialog om ny lufthavn i Mo i Rana
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

BNL svært skeptisk til overføring av Statens vegvesens oppgaver til de nye regionene.

– Det vil gi dyrere drift og mindre veivedlikehold for pengene i tillegg vil det bidra til å ødelegge fagmiljøene som er bygget opp over mange år, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL, Jon Sandnes.

Les også: BNL svært skeptisk til overføring av Statens vegvesens oppgaver

Sandnes uttalte mandag at Statens vegvesen over flere år har opparbeidet seg kompetanse og et fagmiljø som er godt rustet til å håndtere dagens ansvarsmodell.

– Opprettelsen av nye ressursenheter vil tappe Statens vegvesen for kompetanse samtidig som det er ressurskrevende å bygge opp nye fagmiljøer i de nye regionsenhetene. Små enheter vil heller ikke trekke til seg de beste ressursene og risiko for høy turnover er stor, sier Sandnes.

Han peker også på at bransjen ser en risiko ved at regioninndelingen kan resultere i flere små og ulike vedlikeholdskontrakter som medfører at aktørene som har bygd kompetanse over tid ikke finner det attraktivt å delta i konkurransen og drift og vedlikeholdskontraktene. BNL mener at fragmenteringen av vegadministrasjonen gjør og at stordriftsfordelene kan bli borte, både administrativt og operativt.

Les også: Veidekke og Skanska skeptiske til Vegvesen-splitting

– I sum vil en oppsplitting gi dyrere drift og mindre vegvedlikehold for pengene. BNL mener derfor at dagens ordning med felles vegadministrasjon bør videreføres, påpeker Sandnes.

MEF-sjef Julie Brodtkorb er ikke enig.

– Evalueringer gjort viser derimot det motsatte, at smått er godt, skriver Brodtkorb i en e-post til Byggeindustrien.

– Det finnes ikke faglig belegg for å si at mindre vedlikeholdskontrakter fører til større kostnader, legger hun til.

Brodtkorb deler dermed ikke synspunktene til Sandnes når det gjelder utfordringene knyttet til flere små vedlikeholdskontrakter. 

– Det finnes ikke grunnlag for å si at dette vil gjøre bransje mindre attraktiv og vi kan heller ikke se at det er faglig belegg for å kunne si at mindre kontrakter vil gi dyrere drift og mindre veivedlikehold. Slike påstander blir ikke riktigere selv om de gjentas gang etter gang. Det er jo også slik at maskinentreprenørene er involvert i utførelsen av driftsarbeidet allerede i dag, men da ofte som underentreprenører, sier Brodtkorb.

– Konsulentselskapet Dovre Group har på oppdrag fra Statens vegvesen analysert erfaringene med oppdeling av driftskontrakter i Vesterålen, Alta, Setesdal og Indre Romsdal. Det ble lagt betydelige ressurser i dette arbeidet som pågikk fra 2013-2015. Hovedfunnene er samlet i Dovre Group-rapporten Analyse av forsøkskontraktene med utvidet byggherrestyring for drift og vedlikehold av veger. Etter det vi kjenner til er ikke rapporten tilgjengelig på nett, sier hun.

Brodtkorb trekker frem noen hovedfunn fra rapporten:

– Evalueringen viser blant annet at oppdelingen av de store funksjonskontraktene i mindre forsøkskontrakter kan gi lavere samlede kostnader, til tross for økte kostnader til byggherreadministrasjon sammenlignet med de opprinnelige kontraktene. Kostnadsutviklingen har vært gunstig i tre av fire kontraktsområder. Unntaket er riktig nok Indre Romsdal, men det vises i rapporten til at dette kan ha sammenheng med at analysen for denne kontrakten kun omfatter ett driftsår, utdyper hun.

Brodtkorb peker videre på at oppdeling av de store kontraktene har gitt de lokale entreprenørene grunnlag for økonomisk vekst og en betydelig kompetanseutvikling knyttet til planlegging, dokumentasjon og rapportering.

– Flere entreprenører oppgir at dette har gjort dem i stand til å by på større og mer komplekse kontrakter senere. Kontraktene har bidratt til å involvere lokale entreprenører som ikke tidligere har hatt mulighet til å by på de ordinære driftskontraktene. Mange av disse har tidligere vært underentreprenører. Samlet viser altså evalueringen at forsøkskontrakter kan gi en rekke positive effekter for kompetansenivået i bransjen og konkurransen blant entreprenørene – til et konkurransedyktig kostnadsnivå sammenlignet med de ordinære driftskontraktene, sier Brodtkorb.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

 

Peab fortsatt i dialog om ny lufthavn i Mo i Rana

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen