Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Samferdselsministeren vil ikke erstatte Ferjefri E39 med autonome ferjer

Selvkjørende ferjer kan erstatte kostbare bruer og undersjøiske tunneler, mener Sintef. Men samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil i utgangspunktet realisere de fjordkrysningene som er planlagt.

Forrige uke meldte NRK om Sintef som mener autonome ferjer sterkt må vurderes som alternativ til broer og undersjøiske tunneler.

Særlig fordi det er sterkt behov for innsparinger på totalkostnaden på 340 milliarder kroner, dersom prosjektet i det hele tatt skal bli realisert.

– Du kan få mange ferjer for de millionene det koster å bygge brusamband,sa seniorforsker i Sintef, Ørnulf Jan Rødseth til NRK.

Ved hjelp av teknologi og avanserte navigasjonssystemer kan ferjene frakte folk over fjorden uten mannskap. Skissene til Sintef, er tidlig i planleggingsfasen.

Skriftlig spørsmål fra SV

SV tar også til orde for å se på autonome ferjer som et alternativ til undersjøiske tunneler og bruer langs E39 på Vestlandet.

I et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentanten Arne Nævra, må Jon Georg Dale svare på om regjeringen vil vurdere å satse på autonome ferjer dersom det viser seg å være billigere og gi et like godt transporttilbud.

Samferdselsministeren har foreløpig ikke gitt tilbakemelding til SV-politikeren, men i et større intervju med Byggeindustrien, som publiseres i neste ukes store 50-årsutgave, letter den nyutnevnte samferdselsministeren på sløret om hva han tenker om autonome ferjer.

– Vi skal aldri utelukke hva teknologien kan gi oss, men de prosjektene som er planlagt på E39 ønsker vi i utgangspunktet å realisere. For en vestlending som er vant med at veien slutter å gå på visse tider av døgnet, vet jeg at fjordkryssingene er viktig for å bygge større bu- og arbeidsmarkedsregioner. Det er viktig for å kunne tiltrekke seg kompetanse og for å sørge for at bedriftene utvikler seg og investerer i distriktene. Infrastruktur er selve grunnlaget for at folk kan leve og virke på bygda – også utenfor de store byene våre på Vestlandet, sier Dale og legger til:

– Ja, teknologiutviklingen kan gå raskt på ferjefronten, men det kan den jammen gjøre innenfor brubygging også. Moderniseringen kommer ikke bare innen en del av sektoren, den kommer alle steder. Og dersom vi også kan løse fjordkryssingene våre billigere enn de hittil har blitt stipulert til fordi vi har teknologiutvikling, så ville det være bra, sier Dale.

Må ha kostnadskontroll

Han understreker i intervjuet at kostnadskontroll i store samferdselsprosjekter vil være nøkkelen for å få realisert alle de ambisiøse planene som er lagt fram i Nasjonal transportplan.

Dale mener også Norge kan tillate seg å bygge veiene «litt mindre vakre».

– Vi bygger mange fine veiprosjekter i dette landet, vi kårer til og med det vakreste veiprosjektet med jevne mellomrom, men vi hadde også trengt å fokusere på hvordan vi driver de mest kostnadseffektive prosjektene. Det kan hende det er sunnmøringen i meg som gjør at jeg tenker sånn, men vi må få inn en mentalitet der det lønner seg for alle aktører å holde kostnadene nede. Hver enkelt som jobber i vei- og baneprosjekter fremover, må stille seg spørsmål om vi virkelig trenger å bruke den siste krona. Det er det som til slutt avgjør om det blir nok kroner igjen til å bygge neste prosjekt, sier Dale i intervjuet og understreker samtidig at aktørene i byggenæringen blir viktige for å få utviklet ny teknologi som kutter kostnader i samferdselssektoren.

Du kan lese hele intervjuet med den nye samferdselsminsteren i 50-årsgutgaven av Byggeindustrien som er ute 27. september.