Veiarbeidernes trafikksikkerhet

Det er veldig mye oppmerksomhet rundt arbeidernes sikkerhet i byggenæringen i Norge. Aldri tidligere har så mye innsats vært rettet mot å redusere antall skader og alvorlige ulykker rundt om på landets byggeplasser. Men en gruppe er ekstra utsatt og innebærer en faktor som ikke alltid er så lett å kontrollere.

Det er nemlig en gruppe i byggenæringen som er mer avhengige av hvordan du og jeg oppfører oss rundt deres arbeidsplass. Veiarbeiderne er en utsatt yrkesgruppe som i stor grad kan bli påvirket av hvordan publikum rundt dem opptrer.

Det er klart at bedriftene skal gjøre alt som er mulig for å tilrettelegge for at arbeidsplassene skal være så trygge som mulig, med oppsetting av barrierer, fysiske skiller, god varsling, tilstrekkelig informasjon - og ikke minst opplæring av hver enkelt medarbeider om hvordan hun og ham skal oppføre seg i trafikkbildet - som også er deres arbeidsplass. Det vil likevel alltid være en faktor som man ikke like godt kan kontrollene - trafikken rundt dem. Om trafikantene bevisst bryter med skilting og regelverk som gjelder på veien vil arbeiderne være utsatt for risiko. Jeg er helt sikkert på at mange, inkludert meg selv, ofte kan være litt for hard på gasspedalen om man har litt dårlig tid. Kan det virkelig være nødvendig med 50 km/t grense på motorveien selv om det pågår veiarbeid i nærheten? Ja, det er det selvsagt. Tenk deg som arbeider å stå få meter unna der trafikken suser forbi. For dem er 50 km/t faktisk en høy hastighet og vil alltid være et moment man må vurdere de ulike arbeidsoppgavene utfra.

Erfaringer fra arbeiderne selv tyder på at veldig mange kjører altfor fort hvor veiarbeiderne ferdes, og veldig mange gir fullstendig blaffen i skilting og hastighetssoner – og arbeidernes egne sikkerhetssoner. Mange kjører på og blir rett og slett forbannet over at noen er på jobb for å utbedre veien de hver dag kjører på – for det gjør at de kommer et par minutter senere frem til destinasjonsstedet. Mye av veiarbeidet skjer på natten, i hvert fall i og rundt de store byene. Da kan situasjonen bli ekstra farlig på anleggsområdet.

Heldigvis er det ikke veldig ofte vi hører om de alvorlige ulykkene - men nestenulykkene skjer veldig ofte – og advarslene har vært mange. Natt til fredag skjedde det en alvorlig ulykke. En veiarbeider ble påkjørt av en bil – og fikk alvorlige skader. Vi kjenner ikke til årsaken bak ulykken – men det er ikke overraskende at en alvorlig ulykke nå skulle skje. Og om trafikantene ikke endrer atferden sin rundt disse anleggsområdene, vil det skje igjen. Med stadig økende trafikk og økende mengde veiutbedringsoppgaver på gang – vil risikoen for at alvorlige ulykker skal skje øke. Derfor er det helt avgjørende at bilistene tar dette på alvor, og gjør noe med holdningen de har til veiarbeidene som pågår.

Det er definitivt også på sin plass at politiet øker kontrollvirksomheten i områder med nedsatt hastighet på grunn av veiarbeid – man må plukke ut de som fullstendig gir blaffen i reglene og risikerer veiarbeiderens liv og helse. Om man skal klare å opprettholde rekrutteringen til denne delen av byggenæringen må vi få på plass ordninger som gjør at man ikke blir stående med hjertet i halsen hver gang de skal på jobb - av frykt for å bli rammet av en bil. Dette handler om holdninger – og holdninger kan vi gjøre noe med – selv om det vil ta tid. Hver og en må rett og slett spørre seg – er du klar for å risikere å bli drapsmann for å komme litt ekstra raskt forbi anleggsområdet på veien hjem?