30 timers maratonstøp på Lassedalen bru denne uka. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenAndrea Maldonado-Vilaplana kontrollerer betongen. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenStøpejobben startet torsdag morgen og avsluttes fredag. 74.000 meter armeringsjern og 1200 kubikkmeter betong gikk med i maratonstøpen Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesen

Maratonstøp på E134-bru - 74 kilometer med armeringsjern til 74 meter bru

74.000 meter armeringsjern og 1.200 kubikkmeter betong gikk med til maratonstøpen på Lassedalen bru torsdag og fredag på E134 ved Kongsberg.

–Vi regner med å bruke om lag 30 timer på denne brustøpen som tar hele den 74 meter lange brua i ett, forteller byggeleder bru, Andrea Maldonado-Vilaplana i Statens vegvesen til vegvesen.no.

74 kilometer armeringsjern har en vekt på vel 1.800 tonn. Så det er store mengder det dreier seg om for den 74 meter lange og 16 meter brede brua.

Lassedalen bru ligger tett ved Vollåstunnelen innerst i Lassedalen. Brua går i kurve med 2,2 prosent stigning og et tverrfall på hele 8 prosent.

Lassedalen bru er den siste påbegynte brua på E134 Damåsen-Saggrenda, som i alt inneholder 14 nye bruer.

Entreprenør på delstrekningen Trollerudmoen-Saggrenda er arbeidsfellesskapet Metrostav, Bertelsen og Garpestad og HAG Anlegg.