Vinneren av innovasjonscampen ble kåret på Sentralen i Oslo. Vinnerteamet besto av Torstein Sørsdal (f.v.), Ellen Nergaard, Kristina Khazaie, William Barrat. Her sammen med Bjørn Melheim, administrerende direktør i Cramo Norge (t.v.) og salgs- og markedsdirektør Thomas Astrup (t.h.). Foto: Cramo

- Fremtidens byggebransje drives av solcelleenergi

Etter to dager med intensiv innovasjonscamp er dommen klar: Fremtidens byggebransje drives av solcelleenergi. 

I forrige uke gikk «OHG Innovation Camp – Powered by Cramo» av stabelen på Oslo Handelsgymnasium. Her fikk 200 elever konkurrere om den mest innovative løsningen for fremtidens bygg- og anleggsbransje.

– Vi vil gi unge muligheten til å utvikle bransjen vår. Det er de som kjenner morgendagens utfordringer og som virkelig kan komme med innovative og revolusjonerende ideer, sier Thomas Astrup, salgs- og markedsdirektør i Cramo. 

Det var konseptet «Ecomodul» som vant juryens hjerter i finalen. Konseptet går ut på å integrere solcellepaneler i eksisterende brakkerigger ute på bygg- og anleggsprosjekter. Overskuddsenergien kan lagres og gjenbrukes ute på byggeplassen.

– Vinnerlaget presenterte en innovativ og kreativ, men samtidig gjennomførbar løsning som vi kan se for oss å implementere i nær fremtid, forteller Thomas Astrup.

Siden onsdag formiddag har 200 elever ved Oslo Handelsgymnasium jobbet med å løse følgende case-oppgave, levert av Cramo:

«Basert på hva dere vet og tenker om fremtiden: Hvilke typer utstyr og tjenester vil Cramo leie ut om fem år?»

Presenterte foran entreprenør-jury
Elevene ble delt inn i grupper på tvers av studieretninger og trinn. Torsdag ble ideene presentert foran en fagjury bestående av representanter fra Ungt Entreprenørskap, Handelshøyskolen BI, Oslo Handelsgymnasium og Cramo.

Gruppene fikk 40 sekunder på å selge inn sin idé til juryen. Av de tretti gruppene var det åtte av juryens favoritter som gikk videre til finalen. Blant disse var konseptet «Chatbot» – en intelligent chat-funksjon som skal gjøre det enklere å komme i kontakt med Cramo via PC, nettbrett eller smarttelefon.

Ble inspirert av elevene
– Cramo har en ambisjon om å forme fremtidens utleiebransje. Vi jobber aktivt med innovasjon og håper at aktiviteter som denne kan vekke enda mer interesse for bygg- og anleggsbransjen blant skoleelever. Vi er opptatt av å vise ungdommen mangfoldet og mulighetene bransjen vår har å by på. Det var både inspirerende og imponerende å se hvordan elevene kastet seg over utfordringen og hvordan de ulike gruppene valgte å løse oppgaven vi ga dem. Forhåpentligvis ser vi flere av dem ute i arbeidslivet om noen år, påpeker Astrup.