<p>Det var full jubel blant arbeiderne etter gjennomslaget for tunnelboringen.</p>En stor andel av tunnelarbeiderne kommer fra Spania og Italia.Samferdselsminister Jon Georg Dale var tilstede under arrangementer.Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR holdt tale under arrangementet.Jon Georg DaleProsjektleder Anne Kathrine Kalager for TBM, prosjektdirektør Per David Borenstein for Follobanen i Bane NOR og prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV kaller gjennomboringen en milepæl.TBM-maskinen Eufemia kommer gjennom fjellet.TBM-maskinen Eufemia kommer gjennom fjellet.TBM-hodet blir synlig når støvet legger seg.TBM-hodet blir synlig når støvet legger seg.Arbeiderne i TBM-maskinen kommer ut til stor applaus.Arbeiderne i TBM-maskinen kommer ut til stor applaus.Arbeiderne i TBM-maskinen kommer ut til stor applaus.Arbeiderne i TBM-maskinen kommer ut til stor applaus.

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

Tunnelarbeiderne slapp jubelen løs da to store tunnelboremaskiner tirsdag hadde gjennomslag på Follobanen.

Med «The Final Countdown» som bakgrunnsmusikk boret den 2.400 tonn tunge TBM-maskinen Dronning Eufemia seg tirsdag ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg i Oslo.

Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende med flagg ut gjennom borehodet, og ble møtt med stormende jubel.

- Det føles veldig godt. Dette er en viktig milepæl for oss. Vi startet den første maskinen for to år siden, så det er storslagent for oss å nå dette målet, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder for TBM i Bane NOR, til bygg.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Tunnelarbeiderne jublet etter gjennomslaget i Nordens lengste jernbanetunnel.

- Ekstremt viktig prosjekt

Like etter Dronning Eufemia slo også maskinen Dronning Ellisiv seg gjennom fjellet. Ifølge Bane NOR er det første gang to slike tunnelboremaskiner har boret så tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig.

De to maskinene har i alt lagt bak seg 9 kilometer hver, mellom Åsland og Oslo, siden Follobaneprosjektet startet 5. september 2016.

Både samferdselsminister Jon Georg Dale, ledelsen hos byggherre Bane NOR og entreprenør Acciona Ghella Joint Venture, samt en rekke arbeidere og gjester var tilstede under gjennomslaget.

- Dette er et eventyr. Det er et ekstremt viktig prosjekt, som handler om å forenkle hverdagen til folk og korte ned reiseavstanden. Dette er også første gang vi bruker denne typen teknologi i et så stort prosjekt i Norge. Jeg gleder meg over gjennomslaget i dag, og gleder meg enda mer til dagen prosjektet er helt ferdig, sier samferdselsminister Dale til bygg.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tunnelarbeidere feiret med sigar og alkoholfri cava.

Stolt entreprenør

Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR.

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager i en pressemelding.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Vel fremme i Oslo skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Vekst og utvikling

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

- Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.