Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

Det var full jubel blant arbeiderne etter gjennomslaget for tunnelboringen.
‹ ›

Publisert: 11.09.2018 12:05. Sist endret: 12.09.2018 10:38.

Tunnelarbeiderne slapp jubelen løs da to store tunnelboremaskiner tirsdag hadde gjennomslag på Follobanen.

  • AF bygger Os skole og idrettsarena

  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene

  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven
  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen
  • 50 meter bredt steinras i Bergen - stenges til tirsdag
  • André Frøshaug ny markedssjef for bygg i Ahlsell
  • Innlegg: Byggenæringen er klar
  • Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo
  • Tysk asfalt- og betongverkprodusent satser i Norge
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF bygger Os skole og idrettsarena

Flere kontrakter

  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorStefan Offergaard

Med «The Final Countdown» som bakgrunnsmusikk boret den 2.400 tonn tunge TBM-maskinen Dronning Eufemia seg tirsdag ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg i Oslo.

Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende med flagg ut gjennom borehodet, og ble møtt med stormende jubel.

- Det føles veldig godt. Dette er en viktig milepæl for oss. Vi startet den første maskinen for to år siden, så det er storslagent for oss å nå dette målet, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder for TBM i Bane NOR, til bygg.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

DSC_9888
 

Tunnelarbeiderne jublet etter gjennomslaget i Nordens lengste jernbanetunnel.

- Ekstremt viktig prosjekt

Like etter Dronning Eufemia slo også maskinen Dronning Ellisiv seg gjennom fjellet. Ifølge Bane NOR er det første gang to slike tunnelboremaskiner har boret så tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig.

De to maskinene har i alt lagt bak seg 9 kilometer hver, mellom Åsland og Oslo, siden Follobaneprosjektet startet 5. september 2016.

Både samferdselsminister Jon Georg Dale, ledelsen hos byggherre Bane NOR og entreprenør Acciona Ghella Joint Venture, samt en rekke arbeidere og gjester var tilstede under gjennomslaget.

- Dette er et eventyr. Det er et ekstremt viktig prosjekt, som handler om å forenkle hverdagen til folk og korte ned reiseavstanden. Dette er også første gang vi bruker denne typen teknologi i et så stort prosjekt i Norge. Jeg gleder meg over gjennomslaget i dag, og gleder meg enda mer til dagen prosjektet er helt ferdig, sier samferdselsminister Dale til bygg.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DSC_2854
 

Tunnelarbeidere feiret med sigar og alkoholfri cava.

Stolt entreprenør

Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR.

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager i en pressemelding.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

DSC_2810
 

Vel fremme i Oslo skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Vekst og utvikling

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

- Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.

Nøkkelord:

Jernbane, Tunnel, Bane NOR, Anlegg
 

Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

 

Risa snudde minus til pluss

 

Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen