Skanska har jobbet med prosjektet som de har kalt digital fagarbeider siden sommeren 2017. Nå startet utrullingen i hele selskapet, og over 2.000 fagarbeidere vil få opplæring i bruken av de ulike verktøyene. llustrasjonsfoto: Skanska

Satser på digitale fagarbeidere i Skanska

Alle fagarbeidere i Skanska vil innen utgangen av året være satt opp med smarttelefoner med et sett av app’er som gjør at de kan gjøre en rekke arbeidsoperasjoner digitalt. 

Skanska har i flere år jobbet målrettet med å digitalisere virksomheten. Roboter, droner og andre digitale verktøy skal være i ferd med å endre byggeplassene til selskapet. Nå er tiden kommet for å digitalisere fagarbeiderne.

– Vi har ambisjon om å være ledende i byggenæringen innen digitalisering, og da må vi digitalisere prosessene våre helt ut i byggegropa. Våre fagarbeidere får ikke bare en telefon, de får et arbeidsvektøy og vil fremover gjøre en rekke arbeidsoperasjoner ved hjelp av telefonene, forteller Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.

Det er flere år siden Skanska utformet en egen digitaliseringstrategi og i 2017 la de ned sin IKT-avdeling og etablerte Skanska Digital, som fikk ansvaret for å drive selskapets arbeid med fornyelse og effektivisering gjennom bruk av digitale verktøy.

– Vi ser på digitalisering som en driver og et verktøy for kontinuerlig forbedring, fornyelse og innovasjon, forteller Jo Mortensen, direktør for Skanska Digital. Selv om de i Skanska gjerne snakker om en digital revolusjon, så skynder selskapet seg langsomt i sitt digitaliseringsarbeid.

– Vi har fokus på å utvikle løsninger som vi implementerer bredt og kaster oss derfor ikke over fancy teknologiske verktøy. Vi forsøker i stedet å alltid ta utgangspunkt i våre prosesser og se om vi kan finne områder vi kan forbedre ved hjelp av ny teknologi. Hvis vi bare ville gi våre fagarbeidere en telefon kunne vi gjort dette for lenge siden. Når vi nå gir alle fagarbeiderne i selskapet en enhetlig digital tilgang vet vi at vi har funnet en enhet og et konsept som fungerer til de arbeidsprosessene som vi ønsker å digitalisere, både på kort og lang sikt, legger Mortensen til.

Arbeidsverktøy
Skanska har jobbet med prosjektet som de har kalt digital fagarbeider siden sommeren 2017. Flere enheter og avdelinger har i tett samarbeid utviklet konseptet som gir alle fagarbeiderne digital tilgang til tjenester og verktøy som de trenger i hverdagen. Løsningen er testet gjennom flere piloter og over 100 fagarbeidere har vært involvert i utprøvingen det siste halve året. Nå startet utrullingen i hele selskapet, og over 2.000 fagarbeidere vil få opplæring i bruken av de ulike verktøyene i månedene fremover.

Tillitsmannsapparatet i selskapet har også vært trukket inn i utviklingsarbeidet, og Frank Heine Jensen som er hovedtillitsvalgt for byggvirksomheten i Skanska synes det er et fantastisk initiativ.

– Jeg vil kalle det et kvantesprang i forhold til integreringen av fagarbeiderne. Jeg har nesten utelukkende fått positive tilbakemeldinger, og de få som har vært skeptiske er jeg sikker på vi får snudd. Når de har gjennomgått opplæringen og blir trygg på teknologien vil de se potensialet, sier han.

Et digital mindset
Ståle Rød har store forhåpninger til potensialet som ligger i Digital Fagarbeider og ser prosjektet som en muliggjører av selskapets ambisiøse digitaliseringsstrategi.

– Vi gjennomfører for tiden en digital transformasjon, vi setter strøm på papir og digitaliserer våre arbeidsprosesser. I dette arbeidet må vi ha med oss alle ansatte, og da må også fagarbeiderne ha digital tilgang. Vi satser på den norske modellen med dyktige og høyt kompetente fagarbeidere. For at vi skal kunne være konkurransedyktige fremover må vi ha fagarbeidere med et digitalt «mindset», slik at vi kan bruke deres kompetanse og erfaring til å forstå hvordan digitale løsninger kan forløse potensialet som ligger i digitalisering, robotisering og industrialisering av produksjonsprosessene, forteller Ståle Rød.