Nygårdsveien 67

Picasa

Etter Hersleth Entreprenørs om- og påbygging er det gamle industribygget ikke til å kjenne igjen. Bilforhandleren Autoria flytter inn i et «nytt» bilanlegg rett utenfor Ski sentrum.

Fakta

Sted: Nygårdskrysset, Ås

Prosjekttype: Ombygging/nybygg bilforretning

Bruttoareal: 3.170 kvadratmeter

Byggherre: Autoria Kolbotn

Prosjektledelse / HMS-koordinator gjennomføring: Ole Henrik Ekaas

Totalentreprenør: Hersleth Entreprenør

Kontraktssum eks. mva.: 32,5 millioner kroner

Arkitekt: Meinich Arkitekter

Rådgivere: HMS-koordinator prosjektering: Erik Søhoel l RIB betong: Siv. ing. Sverre Steen AS l RIB stål: Petter Gjøen l RIG: Multiconsult l RIBR: Odin Prosjektering l RIByFy: Sweco Norge l RIV: Assemblin l RIE og utførende: Bravida Norge l

Underentreprenører: Oppmåling: RG Oppmåling l Riving: Wirecut Nordic l Grunn- og utomhusarbeider: Reidar Skogen l Stål og prefab: HSM l Heis: Cibes l Rør: Assemblin l Ventilasjon: Randem & Hübert l Taktekking: Fagprosjekt l Glassfasade: Moss Glass & Fasade l Garasjeporter: Assa Abloy / EAB Lagerteknikk l Maler: Bygg & Mal l Mur- og flisarbeider: Herregårdsmur l Branntetting og innv. dører: Brann & Sikkerhetsforum l Glass-
rekkverk: Profilco l Lås og beslag: Bravida l Gulvbelegg: Oslo Tapet & Gulvbelegg l Systemhimlinger og vegger: Creonordic Prosjekt l Solskjerming: Nerligruppen l Epoxy: Oslo Epoxybelegg l Kjøkken: Mesterkjøkken lByggevarer: Maxbo Knapstad l Avfallshåndtering: Humleskjær og Ødegaard l

Leverandør for byggherre: Skiltleverandør: Alfa Neon/Signconsult l Verkstedutstyr: AutoMateriell l Belysning: Lightmakers

Autoria Kolbotn AS er byggherre for det 3.170 kvadratmeter store prosjektet, som nå er omgjort til et skreddersydd bil-anlegg for flere bilmerker.

– Autoria har også en forretning på Kolbotn for Skoda og Volkswagen, men kjøpte dette bygget for noen år siden for å kunne tilby Skoda, Renault, Kia og Dacia, forteller Ole Henrik Ekaas. Han har hatt prosjektledelsen for byggherre, vært HMS-koordinator under gjennom-føringen, i tillegg til at han har ut-arbeidet beskrivelsen.

– Vanligvis er det jo ett bilmerke som presenteres i hvert bygg. Utfordringen her er å få til en god logistikk når tre-fire bilmerker skal samles i samme bygning. Salgsarealene er splittet opp, men det er felles verksted og delelager. Det føler jeg vi har løst på en grei og oversiktlig måte, sier Ekaas.

Han mener det nye anlegget har en svært god beliggenhet; her er det er kort avstand både til og god synlighet fra E18.

Komplekst verkstedutstyr

Eksklusive avgifter har Hersleths totalentreprise en verdi på 32,5 millioner kroner, der alt av tekniske føringer og infrastruktur inngår. Bilanlegg med moderne verkstedhaller har mye utstyr og avanserte tekniske anlegg.

Verkstedet ligger i bakkant mot øst og inneholder alt det moderne bilhåndtering krever. Løftebukker, trykkluft, olje-utskillere, spylevæskeanlegg, eksos-avsug og spesialavsug er kjøpt inn av byggherre direkte, men leveransene og fremdriften ble koordinert av Hersleth.

– Den eksisterende delen ble strippet ned til råbygget, og er åpnet opp i hele byggets lengde mot vest. Det nye til-bygget er prosjektert uavhengig av det eksisterende, og skal kunne stå imot eventuelle jordskjelv. Det er nye fasader, gulver og vegger, forklarer Hersleths produksjonsleder Jan Kjørvik.

Nybygget tilfredsstiller TEK10-krav. I den eldste delen er veggene tilleggsisolert med fem centimeter. Taket her ble for få år siden restaurert og tilleggs-isolert.

– Vi gjorde lekkasjemålinger og trodde vi skulle slite når det gjelder det gamle bygget, men vi kom innenfor kravene, sier Kjørvik.

Trang mesanin

Tilbygget er forlenget i bredderetningen åtte meter lenger ut mot Nygårdsveien. Gamlebyggets andre etasje er nå en mesanin med møterom, kontorer og salgsarealer for bruktbiler. På den ene kortveggen mot sør er det etablert en rampe opp til denne mesaninen. I tilbygget er det lagt inn en mesanin som kan brukes som spiserom.

Det er også lagt inn en kontormesanin mot nord. – Det var en utfordring å etablere den nye mesaninen. Det hadde vært optimalt å få heist hulldekker og stålkonstruksjoner, men taket var jo der hele tiden. Den er også plassert for langt inne i bygget til at vi kom til med kraner, forteller Kjørvik.

Kreativitet måtte til; løsningen ble å bruke to trucker som kjørte parallelt og holdt hulldekkene i hver ende og heiste dem på plass ved hjelp av en talje- og stroppeløsning.

I bakken, under den eksisterende delen, ligger det et tilfluktsrom. Da nybygget ble flyttet lenger ut, måtte rømningsveien – som tidligere lå ute i friluft – ivaretas. I salgshallen, i realiteten ganske så diskret plassert, er rømningsveien så vidt synlig på det mørke flisgulvet.

– Vi fikk en henvendelse fra Autoria og ga pris i konkurranse med andre tilbydere. For dette prosjektets del har vi ikke hatt kapasitet med egne ansatte, så alle tjenestene er kjøpt inn, sier administrerende direktør i Hersleth Entreprenør, Reinert Hersleth. Han forteller om en solid ordrebok, men også om en målsetting om en liten endring i selskapets strategi.

– Hersleth Entreprenør har i år en fordeling på cirka 70 prosent på boliger og 30 prosent på offentlig / næringsbygg. Men vi ønsker en mer jevn fordeling, med en naturlig og kontrollert vekst. Målet er ikke å bli vesentlig større. Det viktigste er å ha en sunn bedrift med trygge arbeidsplasser, avslutter Hersleth.


Flere prosjekter