Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ulik praksis for bompenger for elbiler

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Publisert: 07.09.2018 08:10.

Etter tiår med bompengefrihet innføres det ulike ordninger også for elbiler. I Oslo innføres det bompenger for elbiler i to omganger, i 2019 og 2020.

  • Måtte evakuere tunnel på Sjursøya i Oslo

  • Koronaen utfordrer

  • BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitteutbrudd: Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

  • Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo: - Vi har tøffe smitteverntiltak, men det er åpenbart at vi ikke kan eliminere smitten

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Måtte evakuere tunnel på Sjursøya i Oslo
  • Koronaen utfordrer
  • BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitteutbrudd: Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak
  • Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo: - Vi har tøffe smitteverntiltak, men det er åpenbart at vi ikke kan eliminere smitten
  • Sp freder pumpeprisen
  • Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet
  • Byggma mer enn doblet resultatet i 2020
  • Krangler om kontorløsninger i regjeringskvartalet: - Arrogant av Statsbygg
  • Løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland
  • Nav: 6.500 flere arbeidssøkere i februar
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Les også: Jon Georg Dale lover ikke mindre bompenger

Aftenposten påpeker at eierne av fossilbiler får én bompengeøkning, i mars 2019, mens elbilistene både får den og enda én i tillegg, allerede i 2020.

I første omgang blir prisen for elbilene i Oslo-trafikken fem kroner i hver retning og ti kroner i rushtrafikken, langt under fossile bompengesatser, og etter økningen i 2020 blir det 10 kroner i hver retning utenom rushtrafikken og 15 kroner i rushtrafikken.

– Det er politikerne som har bestemt dette. De vil helst ikke at folk kjører bil, verken elektrisk eller andre type biler. Det er heller ikke rettferdig at bare en del av bilistene skal betale, sier Terje Rognlien, sekretariatsleder for Oslopakke 3 til avisen.

Ulikt

Ifølge en oversikt fra Stavanger Aftenblad vil Bergens elbilister betale bompenger når andelen når 20 prosent. I Stavanger-regionen på Nord-Jæren, der motstanden mot de nye bomstasjonene og satsene har vært massive, er det ikke elbilsatser foreløpig, men i et oppslag i Aftenbladet nylig sa Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) at han vil at elbiler skal betale bompengesats på 50 prosent, som er maksgrensen Stortinget har satt.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening sier til Aftenposten at innføring av bompenger for elbiler i Oslo kommer altfor tidlig.

– Myndighetene har satt som mål at alle nye biler som selges i Norge fra 2025, skal være nullutslippsbiler. Nå er vi godt på vei mot å oppnå målet, men innføring av bomavgift for elbiler vil stoppe denne utviklingen. Bomavgiften er det viktigste insentivet lokalt for at familier kjøper elbil, sier Haugneland.

Elbilforeningen advarer sterkt mot at flere regioner henger seg på Oslo og innfører bompenger for elbiler.

Skjevt

Ved inngangen til 2018 var 40 prosent av de norske elbilene registrert i Oslo og Akershus, ifølge tall fra SSB. I Oslo er andelen elbiler gjennom bomringen 17,4 prosent, ifølge tall Aftenposten har fått fra Fjellinjen for august.

– Vi vil foreslå en modell der bomavgiften blir innført når andelen elbiler gjennom bomringen kommer opp på 25 prosent. Da kan elbiler betale 25 prosent av normal pris. Når andelen kommer opp i 50 prosent, så kan også bomavgiften økes til 50 prosent av det som er normalt. Det blir feil å starte med 50 prosent, sier Haugneland.

I Stavanger- og Sandnes-regionen er andelen elbiler ennå relativt lav, og Haugneland mener innføring av bompenger vil gjøre at folk lar være å kjøpe elbil. På landsbasis har salget av elbiler økt med 37 prosent i år.

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) uttaler til Aftenposten at det er bred politisk enighet om at tiden er moden for at elbilene bidrar til spleiselaget i Oslo og Akershus, samtidig som elbilistene skal få betydelig rabatt.

Les også:
  • Syv av ti er mot ny bompengeordning i Rogaland
  • Strides om byvekstmilliardene

Nøkkelord:

Transport / Bil
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

Måtte evakuere tunnel på Sjursøya i Oslo

 

Krangler om kontorløsninger i regjeringskvartalet:
- Arrogant av Statsbygg

 

Løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen