Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

BetonmastHæhre optimaliserer veibyggingen med gammel oppskrift

– Dette er en totalentreprise der vi har fått muligheter til å gjøre grep for å optimalisere veibyggingen, sier prosjektsjef Asle Ståland i BetonmastHæhre Anlegg.
‹ ›

Publisert: 06.09.2018 13:56. Sist endret: 06.09.2018 13:56.

BetonmastHæhre Anlegg har funnet frem en gammel oppskrift under byggingen av ny firefelts E18 mellom Rugtvedt og Dørdal.

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt

  • Seltor bygger for Entra i Oslo

  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt

  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn

Nettleder

Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt

Les også:

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
  • Nye Veier presenterte kommende prosjekter til 13 milliarder kroner
  • Arbeidsledigheten har falt siden før påske
  • Entrepriseforeningen inviterer til webinar med Back to back og rådgiveransvar på menyen - se live på bygg.no
  • Nybø utvider innreisemulighetene for utenlandsk arbeidskraft
  • NHO Luftfart negative til flyplassutbygging i nord
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Det er veiens dreneringsløsning som skiller prosjektet i Telemark fra lignende motorveiutbygginger de siste årene. BetonmastHæhre Anlegg har nemlig gått bort fra et lukket dreneringssystem med drensrør i veikroppen, og heller valgt et gammelt og velkjent konsept med dype sidegrøfter med drenerende masser.

– I alle veiprosjekter er målsettingen å bygge en drensløsning som sikrer en tørrest mulig veikropp. Vi mener dype sidegrøfter gir bedre kapasitet ved ekstremnedbør, og de dype grøftene sørger for at vannet blir stående veldig lavt i veikroppen. I tillegg får man en åpen drensløsning som er enkel å vedlikeholde, og som også er sikrere i forhold til å fange opp eventuelt nedfall av stein fra fjellskjæringen, sier prosjektsjef Asle Ståland i BetonmastHæhre Anlegg.

Lenge siden sist

Ståland tror det er mange år siden det sist ble bygget en firefeltsvei i Norge med dype sidegrøfter som drenskonspet. Han mener imidlertid det i mange tilfeller kan være klokt å gå bort fra dagens mye valgte løsning med sidefyllinger helt opp til fjellskjæring og lukket drensløsning i rør.

– Løsningen med drensrør gir mer krevende vedlikehold og man kan risikere at rørene blir tette uten at det oppdages. Vi har dessverre sett noen eksempler på veiprosjekter der den lukkede drensløsningen ikke har fungert og hvor vannet ødelegger veikroppen. Det unngår man med dype sidegrøfter, hevder Ståland.

Optimalisering

Prosjektsjefen fremhever at valget av drenskonsept ved E18-prosjektet i Telemark er et resultat av Nye Veiers kontraktsform, som åpner for at entreprenør kan komme med forslag til optimalisering av løsninger.

– Dette er en totalentreprise der vi har fått muligheter til å gjøre grep for å optimalisere veibyggingen. Vi har en garantitid på veien på 20 år, og får derfor et ekstra ansvar for de løsningene vi velger. Vi går for et drenskonsept vi mener både er bra, vedlikeholdsvennlig, og som er raskere å bygge. Det er med andre ord en løsning som samsvarer med Nye Veiers filosofi, sier Ståland og tilføyer at byggherre også ser på konseptet med positive øyne.

– Vi har hatt god dialog med Nye Veier rundt valget av drensløsningen. De kvalitetssikrer det vi gjør og bidrar med sin kompetanse, sier han.

Vil bli vurdert ved neste prosjekt

Ståland er sikker på at dype sidegrøfter vil bli vurdert også ved senere prosjekter der de har mulighetene til å påvirke løsning, men han understreker at ingen prosjekter er like.

– Det kan nok være at vi velger denne løsningen også ved kommende veiprosjekter. Vi er opptatt av å prosjektoptimalisere løsningene i hvert eneste prosjekt, og det er mange faktorer som spiller inn og som må tilpasses hvert enkelt prosjekt, understreker Ståland.

Hårete mål

BetonmastHæhre har holdt et høyt tempo siden oppstarten av prosjektet i slutten av mai i fjor. Totalentreprenøren er nå ferdig med det meste av den grove sprenge- og masseforflyttingsjobben, og de ligger også godt an med byggingen av betongkonstruksjonene. Om 15 måneder skal den 16,5 kilometer lange firefeltsveien stå ferdig.

– Vi er i gang med å bygge opp igjen veien og har et hårete mål om at vi skal asfaltere cirka 10.000 meter tofeltsvei i år. Det ser det ut som vi skal klare, og vi føler også vi er veldig bra i rute i forhold til åpningsdatoen 2. desember 2019, fastslår Ståland.

– Ligger dere så godt an at dere diskuterer fremskynding av åpningsdato?

– Det er selvsagt noe både vi og Nye Veier ville tjent på, men vi har mye jobb igjen og vi forholder oss til kontraktsdatoen, svarer Ståland.

Kompetent betongentreprenør

Prosjektets 23 betongkonstruksjoner er blant det som skal ferdigstilles de kommende månedene. PNC, som er total underentreprenør på prosjektering og bygging av betongkonstruksjoner i prosjekt, bygger blant annet flere bruer, den lengst er Stemmenbrua på cirka 320 meter. Til sammen vil det gå med 55.000 kubikk betong i prosjektet.

Ståland er godt fornøyd med betongjobben PNC har gjort så langt i prosjektet.

– PNC er den største underentreprenøren og sitter som en fullintegrert part i prosjektet. Vi har et tett og godt samarbeid og vi opplever PNC som en aktør med mye kompetanse og ekspertise på store betongkonstruksjoner, sier han.

Selvforsynt med masser

Cirka 3,7 millioner faste kubikk fjell sprenges og masseforflyttes i prosjektet. Den nye E18-traseen har et stort masseoverskudd som kjøres på permanente deponier, men en god del av fjellmassene går også inn i igjen i prosjektet. Tall fra totalentreprenøren viser at det produseres nesten 700.000 tonn med steinmaterialer i prosjektet.

– I tidlig fase kartla vi steinkvaliteten i traseen og fant skjæringer med en bergkvalitet som var god nok til å bygge vei med. Vi er derfor tilnærmet selvberget med forsterkningslag, bærelag og slitelag, sier Ståland, og tilføyer at all massetransport foregår i veilinja.

Daglig er det cirka 100 maskiner i sving på anlegget. Tre store lastelag, som i hovedsak består av Cat 90-tonns gravere og Cat 772 tipptrucker, har tatt seg av det meste av den grove masseflyttingen i linja.

– Vi hadde en strategi i prosjektet at tungt og kostnadskrevende utstyr ikke skulle inn før vi hadde planer på plass slik at de kunne produsere 100 prosent effektivt fra første time. Det føler jeg vi har lykkes bra med, sier Ståland.

Tett prosjekteringssamarbeid

BetonmastHæhres prosjektsjef trekker også frem prosjekteringssamarbeidet med Cowi som en viktig suksessfaktor i prosjektet. E18 Rugtvedt – Dørdal føyer seg dermed inn i rekken av Nye Veier prosjekter hvor entreprenør og rådgiver uttrykker begeistring over å jobbe tettere og prosjektere sammen.

– Prosjekteringsarbeidet og samspillet vi har med Cowi fungerer veldig bra. Vi sitter samlokalisert, jobber tverrfaglig i 3D-modellen, og tar raske beslutninger. I et prosjekt med så kort byggetid er vi avhengig av nettopp raske prosesser og gode arbeidsgrunnlag. Totalentreprise innen anlegg er fortsatt å regne som noe nytt vi må lære, men vi har ikke blitt noe mindre overbevist om at tidlig involvering av entreprenør og samarbeid om prosjekteringen gir gevinster i store veiprosjekter, fastslår Ståland.

Nøkkelord:

Anlegg, Nye Veier, Vei, BetonmastHæhre
 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen