Ill. Sporveien/Norconsult/Baezeni

Mandag starter arbeidet med oppgradering av strekningen Storo-Disen

Arbeidet blir omfattende. Det skal anlegges ny trikkeinfrastruktur, nye fortau, ny belysning, universelt utformede holdeplasser og eget sykkelfelt. 

I tillegg skal en eldre og underdimensjonert forsyningsledning for vann til Oslo skiftes. Det skal også etableres nytt overvannsanlegg i området. Prosjektet estimeres å være ferdig utpå nyåret 2020 

Prosjektet er en del av Fremtidens byreise, et arbeid for å oppgradere trikkenettet frem til nye trikker kommer i 2020-2024. Sporveien er byggherre for prosjektet, men sentrale samarbeidspartnere er Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten. Implenia Norge AS er generalentreprenør i prosjektet.

Arbeidet skal foregå i faser hvor første fase er vann- og avløpsarbeider nederst i Grefsenveien, mellom Storokrysset og Engveien. Graden av endringer på dagens kjøremønster vil variere gjennom anleggsperioden. I tiden frem til november blir det ingen større trafikkomlegginger. Da går også trikken som normalt. Den store endringen skjer i november når hovedarbeidet starter. Da blir det nødvendig å stenge Grefsenveien for biltrafikk, mens kollektivtrafikken – buss for trikk – kjører i veien under hele anleggsperioden.

Varsling på sms
- Bakgrunnen for å utelate biltrafikk i Grefsenveien, mens bussen fortsatt vil gå, er å skape tilstrekkelig arbeidsro til at prosjektet blir ferdig i tide. Men det er ikke slik at entreprenøren arbeider på hele strekningen samtidig. Dette foregår i faser, som kan bety at det åpnes opp for noe biltrafikk enkelte steder etterhvert som prosjektet blir ferdig. Det er imidlertid vanskelig på nåværende tidspunkt å si hvor og når dette skjer. Dette vil det bli informert om underveis i anleggsperioden, heter det i en melding fra Sporveien.

Det innebærer at bilister må finne alternative kjøreruter, men disse skal merkes godt. Prosjektet skal bruke sms-varsling til områdets beboere slik at de enklere kan planlegge hverdagen sin.

Samme frekvens på bussen, og samme holdeplasser
- Under hele anleggsperioden kan prosjektet tilby et godt kollektivtilbud på strekningen. Bussen betjener også de samme holdeplassene som det trikken gjør i dag; med få unntak når det skal arbeides der hvor holdeplassene er, men dette blir det informert om. I utgangspunktet går bussen med samme frekvens som trikken og den vil kjøre hele strekningen fra Kjelsås og ned til Storokrysset, hvor den snur og kjører tilbake til Kjelsås. Det betyr at alle trikkelinjer går som normalt fra byen og opp til Storo, hvor passasjerer som skal videre opp mot Kjelsås må bytte til buss, melder Sporveien.