Anleggsleder Thomas Thorsvik fra maskinentreprenøren Carl C.Fon ved den nye salamanderdammen som er anlagt før jernbaneutbyggingen. Fotograf: Robin Stenersen/NCCFotograf: Robin Stenersen/NCCFotograf: Hilde Marie Braaten/Bane NORFotograf: Hilde Marie Braaten/Bane NORFotograf: Robin Stenersen/NCC

NCC-selskap med kraftig miljøfokus i jernbaneutbygging

NCC-eide Carl C. Fon gjennomfører omfattende miljøtiltak for å ivareta matjord og et bevaringsverdig hageanlegg før utbygging av Gardermobanen i Akershus.

Det skriver NCC i en pressemelding fredag.

Se video i bunnen av artikkelen.

Fra mai til oktober 2018 er NCCs heleide maskinentreprenør Carl C. Fon i full gang med omfattende anleggsarbeider på Eidsvoll, hvor avbøtende tiltak for lokal natur og miljø står sentralt. Arbeidene utføres på oppdrag for Bane NOR, og skjer før selve byggingen av nytt dobbeltspor starter på Gardermo- og Dovrebanen Venjar - Eidsvoll - Langset.

– Med tanke på de miljøtiltakene som inkluderes i anleggsarbeidet, er dette en noe spesiell jobb for oss. Vi får imidlertid mye ros for dette, både fra grunneiere, lokale bønder og fra vår oppdragsgiver Bane Nor, sier anleggsleder Thomas Thorsvik i Carl C. Fon.

Thorsvik er selv bonde, heter det i pressemeldingen.

Forhindrer smitte

Miljøtiltakene i anleggsprosjektet er, ifølge meldingen, avgjørende for å ivareta Eidsvolds natur- og jordbruksområder som berøres av den kommende dobbeltspor-utbyggingen i området. Utbyggingen skal være ferdigstilt sommeren 2023.

All matjord som berøres av utbyggingen, tas vare på. Rundt 440.000 kvadratmeter matjord blir derfor skrapet av og lagret under anleggsperioden for å tilbakeføres når jernbanebyggingen er ferdigstilt. For å ivareta matjorden best mulig i anleggsperioden og for å unngå ugresspredning, blir jordrankene blant annet sådd med raigras og timoteiblanding, skriver NCC.

– Vi er en bedrift som setter miljøet høyt. Vi fokuserer på å ha en miljøvennlig maskinpark og å drive på en måte hvor vi setter minst mulig spor etter oss. Når vi jobber med flytting av matjord, som her, vasker vi også graverne når vi skifter fra det ene jordet til det andre. Dette for å forhindre smitte og spredning av blant annet ugresset floghavre, forteller Thorsvik.

Ny salamanderdam

Jernbanetraseen ligger helt inn mot Eidsvoll prestegård. Prestegården, som i sin tid var bebodd av Wergeland-familien med søsknene Henrik Wergeland og Camilla Collett, er omkranset av et flott hageanlegg. I hagen er det en gammel hagedam som har blitt tilholdssted for en stor bestand av småsalamandere.

Med bygging av nytt dobbeltspor under bakken og tett opp mot prestegården, iverksettes derfor en rekke tiltak for å ta vare på salamandere og hageanlegg. I 2016 ble ny og midlertidig dam anlagt.

– Den gamle salamanderdammen må vike for den nye jernbanetunnelen som skal bygges i åpen byggegrop. Carl C.Fon er i gang med å klargjøre prestegårdshagen før NCC går i gang med hovedarbeidene. I høst blir den den gamle hagedammen fjernet, gamle trær hugges og en del busker og planter blir flyttet under hovedarbeidene, forteller fagansvarlig for ytre miljø i Bane NOR, Linda Taje.

Når jernbaneanlegget står ferdig i 2022 skal NCC reetablere hele prestegårdshagen, busker og planter skal flyttes tilbake og ny hagedam skal anlegges der den gamle var.

– Å flytte et salamandersamfunn er en prosess som tar tid. Den midlertidige salamanderdammen var innflyttingsklar sommeren 2016 og en amfibieekspert har hjulpet med flytting samt holde telling med veksten i ny dam. Nye tellinger i sommer viser at det er et yrende liv i den nye dammen og at det nye samfunnet er i sterk vekst, sier Linda Taje.

NCC ble i sommer tildelt kontrakt av Bane NOR på byggingen av et fire kilometer nytt jernbanespor som skal gå parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. Prosjektet har en verdi på 1,625 milliarder kroner, og arbeidene starter opp på nyåret.