Statens vegvsen og NCC har ikke kommet til enighet om sluttoppgjøret etter betongentreprisen ved Hålogalandsbrua. Nå går entreprenøren til retten med et tilleggskrav på 200 millioner kroner. Foto: Statens vegvesen. 

NCC med tilleggskrav på 200 millioner ved Hålogalandsbrua

Statens vegvesen er sterkt uenig i NCCs tilleggskrav på 200 millioner kroner etter betongentreprisen ved Hålogalandsbrua. Nå møtes partene i retten.

– Det stemmer at vi har et tilleggskrav på 200 millioner kroner etter betongentreprisen vi utførte ved Hålogalandsbrua. Vi sendte inn stevningen rett før sommerferien, og den saken vil nå gå sin gang i rettssystemet. Vi ønsker ikke å kommentere dette noe ytterligere før vi får en dom i saken, sier kommunikasjonssjef Tor Heimdahl i NCC Norge til Byggeindustrien.

Lang prosess

Heimdahl kan ikke si noe om hvorfor tilleggskravet har blitt så stort, men forteller at NCC og Statens vegvesen har vært gjennom en lang prosess uten å komme til enighet om sluttoppgjøret etter bruprosjektet.

– Vi har ikke kommet til enighet med Statens vegvesen, og derfor kjører vi saken for domstolen slik at den blir avgjort og vi kan komme oss videre, kommenterer Heimdahl.

For stor avstand mellom partene

Prosjektsjef Stein Johansen i Statens vegvesen Region nord, kan bekrefte at NCC har kommet med et tilleggskrav på cirka 200 millioner kroner. Når saken kommer opp i retten er imildertid ikke avklart. 

– Vi har vært gjennom en ganske normal prosess i en byggesak der det er tilleggskrav. I dette tilfellet er avstanden mellom partene for stor, og dermed er det rettssystemet som må avgjøre denne saken, sier Johansen, som ikke vil kommentere hvorvidt byggherre mener deler av NCCs krav er berettiget.

 – Kan du si noe om hva som ligger bak NCCs tilleggskrav på 200 millioner kroner?

– Jeg vil ikke gå inn på detaljer, men jeg kan si at det totale kravet er sammensatt av mange forhold av forskjellig karakter. Vi er i starten på en rettsprosess og jeg vil derfor ikke si noe mer enn det, svarer Johansen.

655 millioner

NCCs betongkontrakt ved Hålogalandsbrua var på 655 millioner kroner og omfattet blant annet støpingen av senkekasser, viadukter og ikke minst to brutårn på rundt 180 meter. 32.000 kubikk betong og 5.400 tonn armering gikk med under støpearbeidene.

Verken byggherre eller entreprenør har lagt skjul på at betongarbeidene ved Hålogalandsbrua var både krevende og kompliserte. I april 2015 kunne daværende prosjektleder Einar Karlsen i Statens vegvesen, fortelle at NCC var forsinket i forbindelse med de undersjøiske fundamenteringsarbeidene.

– Det vil alltid være skjær i sjøen ved et så stort og komplisert prosjekt, men viljen til å hente inn igjen det tapte er til stede, uttalte han til Byggeindustrien.

Problemprosjekt

NCCs søksmål føyer seg inn i rekken av utfordringer Statens vegvesen har støtt på i forbindelse med bruprosjektet i Narvik. Hålogalandsbrua skulle i utgangspunktet åpne i 2017, men prosjektet har møtt på en rekke utfordringer som har forsinket fremdriften (se saker under). Stein Johansen kan fortsatt ikke komme med en åpningsdato, men han tror det vil bli trafikk på brua før jul.

– Vi er fremdeles ikke sikre på når brua kan åpne, men vi tror det skal gå bra med åpning før jul. Det avhenger av at det kommer asfalt på brua når det er planlagt, det vil si i slutten av september, sier han.