Illustrasjonsfoto

Christie & Opsahl lavest på nye fergekaier ved Solavåg og Festøy

Statens vegvesen har fått tre tilbud på bygging av nye fergekaier ved Solavåg og Festøy, og Christie & Opsahl ligger best an.

Dagens fergekaier er i dårlig forfatning og er ikke lagt opp for elektrisk fergedrift.

Her er anbudene:

  • Christie & Opsahl AS: 124.441.519,-
  • HAK Entreprenør AS: 139.837.789
  • Veidekke Entreprenør AS: 126.880.474

- Vi kontrollerer nå tilbudene og regner med å inngå kontrakt i midten av oktober. Vi starter å bygge like etter kontrakten er signert, sier prosjektleder Olav Megrund i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Solavåg ferjekai er i dårlig forfatning og kan ikke brukes av elektriske ferger. Dagens kai skal rives når den nye kaia står ferdig i oktober 2019. I byggetiden skal vestdelen av dagens kai brukes som hovedkai. Ved dårlig vær med sterk vind er det krevende å legge til på vestsiden. I verste fall kan avganger bli forsinket eller annullert.

Betongen på Festøy ferjekai er i dårlig forfatning og må derfor byttes ut. Den nye kaia som skal bygges blir reservekai, mens kaia som ble bygget for noen år siden blir hovedkai. Det er også denne kaia som skal brukas i byggetiden. Den nye reservekaia skal stå ferdig juni 2020.

Rederiet som skal drifte fergesambandet har ansvar for å bygge infrastruktur for lading og fortøying til elektrisk ferje. Det er planlagt elektrisk drift på strekningen fra 1. januar 2021.