Slik vil det se ut ved tunnelinnslaget på Kvitsøy. Illustrasjon: Statens vegvesen / NorconsultIllustrasjon: Statens vegvesen / Cowi as

Vegvesenet fikk råd om Rogfast-strategi

Bransjen møtte Vegvesenet med sine synspunkter rundt strategien for Rogfast, et prosjekt som blant annet innebærer bygging av verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel.

Statens vegvesen skriver tirsdag om gode innspill under et møte på Gardermoen mandag denne uken hvor de inviterte anleggsbransjen til å komme med innspill til Rogfast-utbyggingen.

– Vi ønsket å høre om bransjen mener vi har lagt en riktig strategi for dette enorme prosjektet, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i seksjonen for prosjekt og kontrakt i Vegdirektoratet.

Byggeleder Sveinung Brude på Rogfast-prosjektet (fra venstre), prosjektleder Kjersti Dunham på ferjefri E39 og avdelingsdirektør Bettina Sandvin. Foto: Statens vegvesen

– Vi ønsker også markedets synspunkter på om hensiktsmessigheten av utførselsentrepriser og grensesnittene mellom tunnel-entreprisene, sier hun.

Etter en fullsatt felles seksjon hadde Vegvesenet 23 enkeltmøter med entreprenører og leverandører.

– Bedriftene stilte godt forberedt. De hadde gode synpunkter som naturlig nok går i noe ulike retninger. Bransjen er ivrig etter å være med i konkurransen om Rogfast-kontrakter, sier Sandvin i pressemeldingen.

– Felles for alle aktørene er at de ønsker å få en fair sjanse til å vise sine forslag og nok tid til å legge inn gjennomarbeide tilbud. Alle synes å være veldig klare på å gå i startblokkene, sier hun.

Rogfast-prosjektet i Vegvesenet har, ifølge pressemeldingen, arbeidet ut fra at Rogfast-utbyggingen organiseres som utførselskontrakter, der tunnelarbeidet deles i tre store kontrakter og elektroarbeidet i én kontrakt. Sandvin viste i fellessesjonen til at etatsledelsen i byggherrestrategien har lagt til grunn at flere av store kontraktene skal i markedet som totalentrepriser. Dette er en trend også hos byggherrer i Norge og internasjonalt.

– Innspillene fra bransjen vil ha betydning for hvordan vi går videre med Rogfast-konkurransen. Vi tar også temaet med inn i Vegvesenets bransjesamarbeid. Deretter vil vi konkludere om vi kjører som planlagt eller gjør endringer i kontraktsstrategien, sier Sandvin.