<p>Rune Holstad (fra venstre), Dag Rune Kalvatn og Oddvar Myklebust fra Vik Ørsta sammen med Kari Smådal Turøy i Statens vegvesen, rekkverkdesigner Karen H. Zeiner fra Multiconsult og Torleif Lindefjeld og Thor-Erik Varsi i Statens vegvesen utgjør prosjektgruppen for det nye rekkverket. Foto: Vik Ørsta</p>Foto: Vik ØrstaFoto: Vik Ørsta

Vik Ørsta utvikler og monterer ny type rekkverk til E39

Vik Ørsta AS har vunnet kontrakten på utvikling og levering av ny type rekkverk til prosjektet E39 Sykkelstamvegen Stavanger – Sandnes.

Det skriver Vik Ørsta i en pressemelding denne uken.

Statens vegvesen har tildelt Vik Ørsta leveransene av rekkverk til prosjektet E39 Sykkelstamvegen mellom Stavanger og Sandnes.

– Dette er en kontrakt der vi i løpet av det siste halve året har utviklet og forhandlet om en ny type rekkverk, som i første omgang skal brukes i prosjektet, men senere kan brukes i nye prosjekt, forteller salgsansvarlig Oddvar Myklebust i Vik Ørsta.

Kontrakten inneholder omtrent 2.800 meter rekkverk i første byggetrinn, og har en verdi på rundt ti millioner kroner.

Planene er at Statens vegvesen skal utføre alle byggetrinn i løpet av tre år, og da vil avtalen inneholde levering av omtrent 8.500 meter rekkverk til en verdi av rundt 30 millioner kroner, heter det i pressemeldingen.

– Kontrakten er inngått etter prinsippet med forhandlinger, og gir oss en bekreftelse på at vi er langt fremme når det gjelder produktutvikling og kvalitet i leveransene, sier Myklebust.

Kari Smådal Turøy, prosjektleder for bygging av Sykkelstamvegen i Statens vegvesen, sier i meldingen at hun er svært fornøyd med resultatet av konkurransen om utvikling av rekkverk til Sykkelstamvegen.

– I stedet for å tegne et rekkverk og få noen til å produsere det, valgte vi å invitere leverandører til å utvikle det for oss basert på våre skisser til utforming. Det har vært en veldig god prosess der vi har fått dra nytte av leverandørenes kompetanse. Vi føler oss sikre på at Vik Ørsta har fått utviklet et veldig godt produkt som vil være greit å montere, som ser fint ut og som også vil være det etter mange år langs vegen, sier Turøy.