Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) fikk mandag en omvisning på Norges realfagsgymnas (NRG): Foto: Stefan OffergaardJan Tore Sanner fikk råd fra elevene om hva som kan forbedres i skolesektoren.Rektor Geir Vedeld på scenen.Skolens gründer Roger Elstad.Jan Tore Sanner holdt tale.Lisbeth Hammer Krog, ordfører Bærum kommune, holdt tale under åpningen.Anne Lene Hojem, leder hovedutvalget barn og unge Bærum, holdt tale under åpningen.

Åpnet Norges første realfagsgymnas

Med gjevt besøk fra blant andre kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) åpnet onsdag Norges første realfagsgymnas.

Den private skolen Norges realfagsgymnas (NRG), som holder til i Skytterdalen i Sandvika, er landets eneste godkjente videregående profilskole med dybdelæring innen matematikk, naturfag og teknologi.

Jan Tore Sanner sa under åpningsseremonien mandag at det er viktig med et bredt tilbud innen faglig spesialisering, og håper flere både offentlige og private skoler lar seg inspirere av NRG.

- Vi trenger flere skoler som tilbyr realfag. Som nasjon er vi midt i en omstilling, hvor vi skal gå over til lavutslippssamfunnet. Det skal skapes nye arbeidsplasser, og da trenger vi flere som er gode på realfag, sier Sanner.

Han legger til overfor bygg.no at det godt nytt for bygg- og anleggsnæringen at det satses på realfagskompetanse.

- Bygg og anlegg har i høyeste grad behov for ansatte med realfagskompetanse. Skoler som dette bidrar til å utdanne flere ingeniører, som absolutt er viktig og positivt for bransjen, sier Sanner.

Imponerte med skoleprosjekter

Under åpningsarrangementet fikk han en omvisning på den nye skolen sammen med blant annet rektor Geir Vedeld og skolens gründer Roger Elstad.

I klasserommene ventet spente elever, som viste fram sine elevprosjekter for ministeren.

Mens en av elevgruppe har samarbeidet med Norconsult om å utvikle fremtidens bygg i Sandvika, har en annen gruppe prosjektert en ungdomsskole til 250 elever. Elevene har på egen hånd beregnet alt fra byggekostnader, størrelser, dimensjoner og utseende. De har også tenkt på nødutganger, teknisk rom, kjøkken til kantinen og kontorer til lærerne.

Sanner var tydelig imponert.

- I dag har vi fått en smakebit på hva elevene får til her. De konstruerer store bygg, og du må klype deg i armen for å forstå at dette er ungdomsskoleelever. De klarer å realisere noe som andre bruker år på å utdanne seg til, sa han i talen sin under åpningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Det var stort oppmøte under den offisielle åpningen av skolen.

Stor interesse
Den private skolen startet opp i fjor som realfaglig ungdomsskole etter inspirasjon fra Norges Toppidrettsgymnas.

Skolen har samme gründer, Roger Elstad. I stedet for toppidrettsutøvere, skal skolen dyrke frem realfagshoder.

Privatskolen er allerede Norges beste ungdomsskole i matematikk på Nasjonale prøver.

- Vi har allerede nå 130 elever til sammen. Det er 23 elever på videregående, og resten er på ungdomsskolen. Vi trenger å bygge opp den videregående skolen, men for ungdomsskolen er det stor interesse, sier rektor Geir Vedeld til bygg.no.

Han sier skolens styrke er at de gir elevene anledning til å gjøre et dypdykk i realfagene.

- Det er ulikt nivå på elevene, men de deler interessen for realfag og er opptatt av å lære. Siden vi er en leksefri heldagsskole, får vi lagt til rette for den dybdelæringen vi ønsker. Vi har også vært litt forut for vår tid, og integrert programmering og teknologi i realfagene, sier Vedeld.

Han sier skolen håper å utdanne ingeniører, som utmerker seg innenfor alle grener.

- Det er en klar målsetning. Elevene våre sier selv, selv om de er unge, at de har lyst til å bygge ut alternativ energi, og alternative transportløsninger. Dette er det de drømmer om å drive med, og det kommer de til å gjøre, sier han.

Toppen og bredden

Jan Tore Sanner sier han ble presentert for skoleplanene allerede i 2012.

Da uttalte han til lokalavisen Budstikka at et gymnas med spesialisering i realfag er et usedvanlig godt, spennende og fremtidsrettet initiativ, og at det er behov for flere som elever i toppsjiktet.

- Det er noe jeg gjerne gjentar i dag, sa Sanner under talen sin, og påpekte at det er viktig å satse på både det det han kaller «toppen» og «bredden».

- Vi trenger enere innen realfag. Vi trenger de som søker i dybden og drives av interessen sin for faget. Samtidig trenger vi flere enn bare enerne. Vi bredden med flere som forstår notene. Med satsing på både topp og bredde får vi det beste, og det er mangfold, sa han.