Adm. dir. Ruben Jensen i NESO holder sin innledning foran stortingsrepresentant Jonny Finstad (H), ordfører Eivind Holst (H) i Vågan, statsminister Erna Solberg (H) og stortingsrepresentant Kjell-Børge Freiberg (Frp). Foto: Jan Eivind Fredly, Aidem Media

NESO-direktøren konfronterte statsministeren med rasert flytilbud

– Ubegripelig, sa NESO-direktør Ruben Jensen om rutekuttene som følge av flypassasjeravgiften da han møtte statsminister Erna Solberg i Svolvær. 

NESO-direktøren benyttet anledningen til å gi «et par næringspolitiske innspill fra nord» da statsminister Erna Solberg gjestet NESO på en byggeplass i Svolvær fredag ettermiddag.

Mest konkret var han om flypassasjeravgiften, som av Widerøe oppgis som grunnen til at flere flyruter er avviklet. Blant annet Tromsø-forbindelsen fra Svolvær falt ut av rutetabellen nylig:

– Et feilslått avgiftsregime reduserer – for ikke å si raserer  flytilbudet. En flat flypassasjeravgift rammer passasjerene på de korte flyturene over en fjord eller et fjell urimelig hardt. Det er ubegripelig at det skal betales mange ganger mer i avgifter til staten for en halvtimes flytur over fjorden fra Stokmarknes til Bodø, enn på ei interkontinental langrute fra Oslo til New York, gjorde Ruben Jensen klart i sin innlegg.

– Kortbanenettet er vår eneste reelle kollektivtrafikk, og må behandles deretter. Jeg tenker det ville blitt ramaskrik hvis det hadde blitt innført en avgift som var høyere jo kortere buss- eller trikketuren på det sentrale Østlandet var. Det ville vært helt ubegripelig at en passasjer på en kort tur, fra Majorstua, skulle betale høyere avgift enn en passasjer som gikk på banen i Holmenkollen. Og ubegripelig er ordet for utslagene og konsekvensene av flyseteavgiften. Det er snart valg, det er snart nytt statsbudsjett. Dette må endres, nærmest sa NESO-direktøren overfor statsministeren.

Han benyttet også anledningen til å advare mot at store offentlige utbyggingsprosjekter blir store at lokale og regionale aktører i Nord-Norge ekskluderes.

– Som landsdelspatrioter er vi stolte over at bygg- og anleggsbransjen er en av få næringer i Nord- Norge som ikke er filialisert. Vi har hele 90 prosent lokalt eierskap, og konkurrere daglig med store nasjonale og utenlandskeide foretak. Slik ønsker vi at det fortsatt skal være, men da er vi avhengig av at myndighetene legger til rette for at vi kan delta i offentlige anbudskonkurranser. Vi ser nå en tendens til stadig flere store kontrakter hvor svært få kan delta. Vi ber derfor om at kontraktene deles opp, slik at lokale og regionale bedrifter kan delta. Vi er eksempelvis svært bekymret for signalene om at kontraktene på E10, Hålogalandsveien, vil bli så store at ingen regionale entreprenører kan delta, sa Jensen i sin innledning.