Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

AF-sjefen ikke bekymret for anleggsmarginene

AFs anleggsdivisjon har vært marginlokomotivet i konsernet de siste årene, men i andre kvartal faller de sammenlignet med fjoråret. Men det bekymrer ikke AF-direktør Morten Grongstad.

AF Gruppen la bak seg et kvartal og halvår med rekordomsetning, og de har heller aldri sittet igjen med mer penger på bunnlinjen. Men de skyhøye marginene selskapet alltid har levert, kanskje spesielt på anlegg, har gått ned. Marginen i anleggsvirksomheten ligger kun på 3,3 prosent i andre kvartal, mot 6,3 prosent i samme kvartal i fjor. Dette bekymrer derimot ikke ledelsen i entreprenørkonsernet.

- Porteføljevekst i AF ser slik ut i oppgang, og et AF med nedadgående portefølje ser tilsvarende ut i lønnsomhet, sier konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen.

Andre kvartal har vært preget av lavere marginer i anlegg for flere av de store entreprenørene. Veidekke varslet blant annet at de nå revurderer strategien i anleggsvirksomheten, og har tatt nedskrivninger i fire anleggsprosjekt.

- Det har vært mye snakk om anleggsvirksomhet i media og blant våre konkurrenter. Vi nær dobler vår omsetning sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det vil påvirke marginene våre. Vi har lenge hatt en politikk at vi tar svært forsiktige uttak fra prosjektene i oppstartsfasen. Det er forventet at marginen går litt ned når volumet vokser så kraftig. Vi skal ikke tjene tre prosent fremover, men tilbake til målet om fem prosent pluss. Vi ervelsignet med Norges klart fremste anleggsmiljø i egne rekker, og er ganske trygge på at de skaper resultater fremover i en etter hvert stor virksomhet, tror AF-sjefen.

E6 Soknedal, kampflybasen på Ørland og Nye Veier-prosjektet E18 Tvedestrand-Arendal er der tre største anleggsprosjektene AF Gruppen har, og her har de enda ikke tatt ut noe på bunnlinjen.

- Ser du på porteføljen vår i anlegg utgjør de tre største prosjektene fem milliarder kroner. Vi har kanskje spist opp halvparten av disse, men tatt ut null i resultat. Dette illustrerer vår tenkning. På anleggsprosjekt er ofte kompleksiteten stor og det er mange usikkerhetsmomenter. Da er vi forsiktige med resultatuttaket. Ikke fordi vi ikke tror på et godt resultat, men det er tryggere å stå der med 12 til 15 prosent når du er ferdig - enn å måtte føre tilbake fem prosent, sier Grongstad.

Han er også strålende fornøyd med at Nye Veier har valgt AF Gruppen til å være med videre i konkretiseringsfasen på E39 Kristiansand vest – Mandal, et prosjekt med en kostnadsramme på 4,5 milliarder kroner.

- Vi er stolte av å komme videre på E39, et prosjekt vi kan flytte rett videre til fra Tvedestrand-Arendal. Det passer oss som hånd i hanske. Men det er også gode kroner å hente i de litt mindre kontraktene, som for eksempel den vi fikk på Follobanen.

Samtidig representerer både E39-prosjektet og Tvedestrand-Arendal prosjekter av en størrelse selskapet ikke har erfaring med fra før.

- Vi har ikke bygget prosjekter til tre milliarder før. Dessuten har det vært få totalentrepriser på anlegg, så det er en nøkkel å lykke med denne type prosjekter gitt at andelen storprosjekter øker. Lønnsomhetsbilde på de kontrakten avgjør også lønnsomhet totalt, og også storprosjektene skal levere til våre marginkrav. Når vi tar om bord E39-jobben, er vi veldig nær en makskapasitet, men at vi skal drive på fem prosent pluss margin er helt klart et mål, avslutter Grongstad.