Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren vil ha flere prosjekt til Nye Veier

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sier til Byggeindustrien at han gjerne ser at Nye Veier får enda flere prosjekter å jobbe med enn de som alt er vedtatt.

- Nye Veier har vist at de kan bygge rimeligere og raskere enn det vi har gjort før. Det skjer av mange grunner. Det betyr ikke at vi er misfornøyde med Statens vegvesen. De har bevist at de også kan fornye seg. Det viser blant annet OPS-prosjektet for riksvei 3/rv. 25 mellom Løten og Elverum som blir hele 1,5 milliarder kroner billigere enn først antatt, sier Solvik-Olsen. Dette er et prosjekt Vegvesenet har stått bak, og som Skanska skal gjennomføre.

Det blir i hvert fall ikke mindre å gjøre de nærmeste årene for Johan Arnt Vatnan og hans team i Nye Veier Midt-Norge. Ennå har de ingen prosjekter som er satt i gang, men flere kjempeprosjekter er på gang. Alt til sommeren er anleggsmaskinene på plass for en ny E6 mellom Ranheim og Værnes.

28. september underskrives kontrakten med den spanske entreprenøren Acciona Construcción som blant annet har med seg entreprenøren LNS samt Multiconsult på rådgiversiden. Dagens tofelts vei med tre tunneler skal utvides til firefelts vei, og nye tunneler skal bygges. Antatt byggepris er på 4,75 milliarder kroner. Byggestart neste sommer og fullføring i 2024/25.

Da skal etter planen arbeide å starte med en 19 km helt ny firefelts motorvei nordover E6 mellom Kvithammar i Stjørdal kommune, og Åsen i Levanger kommune. Fra Åsen og nordover mot Steinkjer er det Statens vegvesen som har ansvaret for å bygge ny vei. De har for lengst sendt ut forslag til trasévalg, som denne høsten er til behandling i de tre kommunene som berøres, Levanger, Verdal og Steinkjer.

Prosjektet Kvithammar-Åsen innebærer blant annet bygging av en ny 7 km lang tunnel under Forbordfjellet - i to adskilte tunneler. Anbudspapirene for dette gigantprosjektet til en antatt sum på fire milliarder kroner vil bli sendt ut alt i begynnelsen av neste måned. Her er byggestart satt til 2020 og fullføring i 2025/26.

Også i løpet av september blir det sendt ut tilbud fra Nye Veier om prekvalifisering for en sju kilometer lang strekning av helt ny E6 mellom Melhus og Kvål. Johan Arnt Vatnan opplyser til Byggeindustrien at han regner med at mellom tre og fem entreprenører alt før jul vil få tilbud om å være med videre. Byggestart er også her neste år med fullføring i 2020/21. I dette prosjektet skal det brukes en helt ny anbudsform som kalles «integrert prosjektleveranse» som er noe helt nytt her i landet i følge Vatnan.