- Der er snoren klippet og veiej kan åpnes på nytt etter fem minutters stegning. F.V. Ordfører Robert Svara, Levanger. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, direktør Bjørn Grimsrud, Statens vegvesen og regionvegsjef Berit Brendskog LiedMange folk fra veietetat, entrepenører og Levanger kommune var møtt fram til åpningen.Ketil Solvik-Olsen.Regionvegsjef Berit Brendskog Lied, Statens vegvesen, region Midt ønsker gjestene velkommen.Avdelingsdirektør Eva Solvi i vegavdleingen i TrøndelagGunleik Hoffmann har vært Statens vegvesens byggeleder for prosjektet.Levangers ordfører Robert Svarva (Ap) er glad for nyveien, men håper fortsettelsen av nye E6 nordover gjennom Trøndelag blir firefelts vei og fartsgrense på 110 km i timen.

Ny veistrekning på E6 åpnet

Veien stod ferdig alt i begynnelsen av juli, men først tirsdag kunne samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) ta turen til Trøndelag og klippe snoren for den fem kilometer lange nyoppussede veitraséen mellom Vassmarka og Ronglan, sør i Levanger kommune.

Faktaboks

Ny E 6, Vassmarka – Ronglan i Levanger kommune
Dagens trasé utbedret med bedre kurvatur og bredere vei.
Oppgradert til to- og dels trefelts vei på enkelte strekninger.
Fartsgrensen økes fra 80 til 90 km i timen
Midtdeler på hele strekningen med innlagte forbikjøringsfelt og havarilommer.
Veglys på hele strekningen.
Dypere og mer telesikker veikropp.
100.000 kubikkmeter (kbm) fell sprengt bort
100.000 kbm løsmasser kjørt bort
20.000 kbm med glasopor lettfylling brukt på utsatte steder.
Byggherre: Statens vegvesen, region Midt
Hovedentreprenør: Fiborg og Sellæg Maskin, Levanger

Når sluttprisen for denne veistrekningen ble på 188

millioner kroner mot anslått 210 millioner kroner i anbudskontrakten, hadde Solvik-Olsen all grunn til å være fornøyd.

Den nye veistrekningen som det har tatt to år å bygge, er først og fremst et trafikksikkerhetsprosjekt. Det understreket både Solvik-Olsen og regionvegsjef Berit Brendskog Lied i sine taler under åpningen. E6 mellom Stjørdal og Steinkjer har vært en ulykkesbelastet veistrekning. Derfor vedtok Samferdselsdepartementet alt i 2012 at denne veistrekningen må utbedres med tanke på å bedre trafikksikkerheten. Flere enkeltprosjekt ble vurdert, og til valgte man i Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2017 å prioritere opprustning av E6 på den fem kilometer lange strekningen nord for tettstedet Åsen i Levanger kommune.

Ingen ny trasé
I hovedsak er den gamle E6-traseen beholdt, men utvidet. Dels med to felt i enkelte, oversiktlige strekninger, og med tre felt i to stigninger. En av de viktigste oppgavene i prosjektet var å bygge midtdeler på hele strekningen inklusive flere forbikjøringsfelt. Den nye veien har fått en moderne veistandard med bedre kurvatur og bredere vei, og hele den nye veistrekningen har også fått veilys.

Fartsgrensen økes fra 80 til 90 kilometer i timen. Samferdselsministeren hadde gjerne sett at det hadde blitt en firefelts vei og 110 km/t fartsgrense.

-Prosjektet var imidlertid kommet for langt til at det kunne gjøres noe med den saken, sier Solvik-Olsen som likevel ikke vil kritisere de veivalg som var gjort. Den nye veien er bygd for trafikk de neste 50 årene, ifølge prosjektleder Bernt Arne Helberg i Statens vegvesen, region Midt.

Skryt til entreprenør

Hovedentreprenøren for prosjektet har vært den lokale entreprenøren Fiborg & Sellæg Maskin fra Levanger, mens MT-Byggteknikk AS har tatt seg av bygging av bruer og kulverter, og Kjell Foss nord AS har hatt ansvaret for alt sprengningsarbeid. Anleggsleder Arne Sollie hos Fiborg & Sellæg Maskin er selvsagt godt fornøyd med det arbeidet de har utført, og som de fikk fortjent skryt for i dag. Firmaet har en årlig omsetning på mellom 50 og 80 millioner kroner, og har 45 ansatte. De har spesialisert seg på masseflytting, opparbeidelse av tomter og anleggsprosjekter. Markedet er Trøndelag.

Dagens åpning ble feiret med taler, kaker og musikk, mens samferdselsministeren og hans nærmeste følge fikk stanse trafikken på E6 i hele fem minutter, mens den nasjonalfargede snoren ble klippet.