KPI opp 1,6 prosent i 2005

Konsumprisindeksen steg med 1,6 prosent fra 2004 til 2005. Sterk prisvekst for drift og vedlikehold av biler, dyrere kultur- og fritidstjenester og prisøkninger på transporttjenester var viktige faktorer bak prisveksten.

Klær og sko, samt audiovisuelt utstyr bidro i motsatt retning og dempet veksten i KPI. Årsveksten i konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,0 prosent i 2005. Konsumprisindeksen (KPI) var 115,1 (1998=100) i 2005, mot 113,3 i 2004 - en vekst på 1,6 prosent (årsveksten vil si gjennomsnittet av månedsindeksene i 2004 i forhold til tilsvarende gjennomsnitt for 2003). Per desember 2005 var KPI 115,9, en nedgang på 0,1 prosent fra november. I desember 2004 var KPI 113,8, noe som innebærer en økning på 1,8 prosent de siste tolv måneder. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,9 prosent i desember 2005. Årsvekst i konsumprisene på 1,6 prosent Prisutviklingen for gruppen drift og vedlikehold av transportmidler var blant de viktigste faktorene til veksten i KPI fra 2004 til 2005. Bensinprisene økte med 8,8 prosent, prisene på reservedeler og tilbehør til biler økte med 8,5 prosent, mens prisene på vedlikehold og reparasjon av biler steg med totalt 4,8 prosent i perioden. Også transporttjenester, herunder flytakster og billettpriser på buss, tog og båt, bidro til veksten i KPI med en samlet prisstigning fra 2004 til 2005 på 5,4 prosent. Husleien for leietakere og beregnet husleie for selveiere steg med henholdsvis 2,3 og 2,1 prosent i 2005, mens varer og tjenester for vedlikehold og reparasjon av bolig hadde en samlet prisvekst på 3,4 prosent. I tillegg til prisøkninger på varer og tjenester knyttet til transport og bolig viste også en rekke andre tjenester prisoppgang fra 2004 til 2005. Særlig gjaldt dette innenfor kultur og fritid, samt helsetjenester som steg med henholdsvis 6,4 og 4,2 prosent. Prisene på klær og skotøy bidro til å dempe veksten i KPI fra 2004 til 2005. Samlet falt prisene med 4,6 prosent, og det var klesprisene som falt mest med et snitt på 4,9 prosent. Også prisene på audiovisuelt utstyr falt betydelig fra 2004 til 2005 og samlet utgjorde dette 7,9 prosent. Fra 2003 til 2004 falt prisene på audiovisuelt utstyr med 6,7 prosent Klær og sko trakk KPI ned Konsumprisindeksen gikk ned med 0,1 prosent fra november til desember 2005. Nedgangen skyldes blant annet at prisene på klær og sko samlet falt med 1,1 prosent. Prisnedgang på blant annet teleutstyr og audiovisuelt utstyr var også med på å trekke KPI ned. Det samme gjorde matvarer og alkoholfrie drikkevarer, der særlig frisk frukt bidro til prisfallet. I motsatt retning trakk prisøkninger på bensin og tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig. Prisene innenfor disse gruppene steg med henholdsvis 1,1 og 1,3 prosent fra november til desember 2005.