Illustrasjonsfoto

Går inn for firefelts motorvei fra Kristiansand til Stavanger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) går inn for å bygge ny E39 som en indre korridor mellom Lyngdal og Sandnes. Strekningen, som nå overføres fra Vegvesenet til Nye Veier, skal ha fire felt og 110-grense.

Departementets innstilling til ny utbygging av E39 ble presentert av statsråden fredag. Tidligere forslag for utbygging av strekningen har vært to- og trefelts vei med 90-grense, men dette er nå erstattet av en full fire felts motorvei med fartsgrense på 110 kilometer i timen.

– Arbeidet med planleggingen har tatt tid da man har gjort store forbedringer i prosjektet underveis. Nå skal vi bygge en langt mer fremtidsrettet vei, men det har også medført en del ekstraarbeid. Jeg mener det er vel anvendt tid i et generasjonsperspektiv, sier Solvik-Olsen i en pressemelding fra departementet.

Veien skal gå som en indre korridor mellom Lyngdal Vest og Sandnes. Målet har vært å redusere ulykker og korte ned kjøretiden mellom Stavanger og Kristiansand. Det har vært vurdert å legge veien lenger ut mot kysten slik at flere jærkommuner kunne vinne på ringvirkninger fra den nye transportåren, men dette har likevel ikke blitt valgt.

– I arbeidet til Statens vegvesen viste det seg likevel at ytre og midtre korridor ville gitt høyere kostnad og samtidig gjort reiseveien mellom Kristiansand og Stavanger lenger. Selv om Jærlinjen har positive effekter for kommunene på Jæren, så forsvarte den ikke ulempene for øvrige trafikanter og skattebetalerne, sier samferdselsministeren.

Overføres til Nye Veier

Statens vegvesen vil utarbeide kommunedelplan med konsekvensutredning (KU) etter at hovedlinjene for videre arbeid er fastsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Nye Veier AS vil stå ansvarlig for detaljregulering og utbygging etter at kom­munedelplanen er vedtatt. Gjennom Gjesdal kommune i Rogaland er det lagt opp til to mulige alternativer for veien i indre korridor. Gjennom Søylandsdalen som i stor grad følger dagens E39 og i ny trasé gjennom Forsvarets skyte- og øvingsfelt på Jolifjell er alternativene Samferdselsdepartementet anbefaler å ta med i den videre planleggingen.

Planarbeidet har vært gjennomført av Statens vegvesen. Prosjektet skal overføres til Nye Veier AS etter at kommunedelplanen er vedtatt Nye Veier AS skal stå for utbyggingen av strekningen.

– Jeg er glad for at Nye Veier AS har skissert en ambisiøs fremdriftsplan for prosjektet. Selskapet er allerede i gang med å realisere prosjekter på strekningen Kristiansand - Mandal, og derved vil vi i løpet av en tiårsperiode kunne få ferdigstilt en god E39 Stavanger - Kristiansand. Det vil gi næringslivet og innbyggerne en helt ny reisehverdag, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.