Trøblete bruarbeid i nord

Byggingen av Hålogalandsbrua har mildt sagt vært trøblete for Statens vegvesen. Opprinnelig skulle brua åpnet for trafikk i 2017 - nå klamrer man seg til håpet om at det kan settes trafikk på brua i løpet av inneværende år.

Det er store dimensjoner over den majestetiske Hålogalandsbrua like nord-øst for Narvik – med sin lengde på 1.533 meter og tårnhøyde på cirka 180 meter ruver den i landskapet. Noe annet som er omfattende på prosjektet i tillegg til selve omfanget – er også forsinkelsene.

Undertegnede var selv på reportasje på byggeplassen da betongarbeidene var kommet godt i gang i 2013. Planen var da at brua skulle åpnes noe ut i 2017. Slik gikk det ikke – utfordringene har stått i kø. Det er naturligvis ingen enkel oppgave å bygge en såpass komplisert brukonstruksjon på et så værutsatt område som dette – men det var nok ikke denne prosessen byggeledelsen i Vegvesenet hadde sett for seg da de satte i gang med arbeidet.

Arbeidet nærmer seg definitivt nå slutten – men i løpet av det siste året har forsinkelsesmeldingene kommet tett. Siste nytt er at prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen håper på en åpning i løpet av 2018. Om man får til dette kommer blant annet an på været i tiden fremover – og Statens vegvesen er dermed i gang med rådgiverne for å se på alternative løsninger for det kritiske asfaltarbeidet – som bør være unnagjort innen utgangen av september. Så sent som i juni i år regnet man med bruåpning i oktober – men dette gikk altså ikke.

Det er flere årsaker til at man ikke har klart å holde fristene underveis - nå sist skyldes problemene for dårlig utført sveisearbeid av selskapet Davai, som nylig attpåtil gikk konkurs. De er underentreprenør for Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) – som har hatt ansvaret for alt stålarbeidet på brua – et oppdrag til cirka 755 millioner kroner. Dette var for øvrig deres første oppdrag i Norge. NCC hadde betongjobben på prosjektet – en kontrakt på cirka 651 millioner kroner.

Underveis er det flere forhold som har skapt utfordringer, som tøffe værsituasjoner – spesielt om vinteren, stormskader, uhell – i tillegg til konkurser og for dårlig utført arbeid. Dette gjør at ferdigstillingen er usatt med såpass mange måneder – og prosjektet er virkelig blitt en trøblete utfordring og en tålmodighetsprøve for alle involverte parter. Dette er selvsagt også uheldig for brukerne som må vente på sin lenge etterlengtede bru. Samtidig er det nok også få av aktørene som har vært tungt involvert i prosjektet som kan skryte på seg å ha tjent gode penger på utbyggingen.

Dette viser også til fulle at det ikke er noen enkel oppgave å bygge denne typen brukonstruksjoner – få av de store norske entreprenørene har tjent gode penger på større bruutbygginger de senere årene – og derfor er det også flere som kvier seg for å gå inn på disse jobbene. Kun NCC leverte i sin tid anbud på betongjobben på Hålogalandsbrua. Her har bransjen et felles ansvar for å sammen klare å få frem gode konsepter og gjennomføringsmodeller som kan gi gode produkter - og skape prosesser som går på skinner.

Forhåpentligvis klarer man å komme i mål med en åpning i løpet av 2018 for Hålogalandsbrua – og at de første bilene kan krysse brua før 2019 slår inn over oss – men noen garantier er det nok ingen som våger å gi.