Trond Bakkom, daglig leder for Vinstra Motorsportarena og anleggsleder Eskil Rolstad i Erling Rolstad.Foto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn Hindklev

Her gleder anleggslederen seg til å kjøre dragrace

– Hele familien brenner for motorsport, sier anleggsleder Eskil Rolstad i familiebedriften Erling Rolstad. Han kjører selv dragrace og gleder seg til å gi gass på banen når den står ferdig i løpet av høsten.

Noen ganger får man arbeidsoppgaver man rett og slett brenner litt ekstra for. Det er ingen tvil om at det er tilfellet når den lokale entreprenøren Erling Rolstad nå bygger det som skal bli Norges mest komplette motorsportanlegg på Vinstra i Nord-Fron kommune i Oppland.

– Jeg driver selv med dragrace og har en bror som kjører motocross. Hele familien har stor interesse for motorsport. Dette er både en spennende og spesiell jobb for firmaet, og jeg gleder meg skikkelig til selv å kjøre på banen, sier anleggsleder Eskil Rolstad i Erling Rolstad.

Fra dugnad til totalentreprise

Etter at første trinn av utbyggingen av anlegget på 5,5 millioner for et par år tilbake ble gjennomført som et «dugnadsprosjekt» med en ny motocrossbane, er det nå et annet nivå på den videre utbyggingen. I løpet av høsten får utbyggeren NMK Midt-Gudbrandsdal på plass et komplett anlegg for motorsport i Pallane på Vinstra.

Kjernen for anlegget er en asfaltbane på 1,4 kilometer og totalt skal det kunne avvikles konkurranser for hele 16 grener innen motorsport.

– Det er ingen andre motorsportanlegg i Norge som kan tilby det samme komplette nivået som Vinstra Motorsportarena når det står ferdig, sier Trond Bakkom, nylig ansatt daglig leder for Vinstra Motorsportarena.

Han er selv en rutinert mann innen motorsporten med mange års bakgrunn som organisasjonssjef i Norges Bilsportforbund og er internasjonal dommer innen bilsport.

Han forteller at det er gjort en uvurderlig innsats av NMK Midt-Gudbrandsdal for å sikre alle idrettsfunksjonsgodkjenninger for det nye baneanlegget. Etter planen skal baneanlegget bli asfaltert i august.

– Klubben skal gjennomføre noen testarrangementer på banen i løpet av høsten, men vi sikter på offisiell åpning i mai 2019, forteller Bakkom.

Den lokale entreprenøren Erling Rolstad med base på Vinstra har en totalentreprise for utbyggingen av Vinstra Motorsportarena på 32 millioner kroner.

Bakkom opplyser at de offentlige tilskuddene for utbyggingen er på godt over 10 millioner kroner. Klubben har inngått en gratis leieavtale med Nord-Fron kommune for det cirka 300 mål store området som går over 40 år.

Mye boring, knusing og sprenging

Anleggsleder Rolstad opplyser at entreprenøren startet opp med det første anleggsarbeidet i mars 2017.

– Utbyggingen av anlegget har bestått av mye boring, sprenging, knusing og massestransport, nettopp det vi selv mener vi er gode på, sier han.

Totalt skal Erling Rolstad bore og sprenge over 130.000 faste kubikkmeter og det er en masseforflytning på 380.000 kubikkmeter i prosjektet. Overvannsystemet er på 2.000 meter og det skal etableres fordrøyningsbasseng og 50 kummer.

– Vi knuser 150.000 tonn med steinmasser. Vi har også satt bedriftsrekord i masseforflytning på prosjektet, forteller Rolstad.

– Er det mer krevende å bygge et motorsportanlegg enn vanlig vei?

– Nei, vi har planlagt prosjektet svært nøye slik at det blir et effektivt prosjekt for alle parter. Banen har et litt annet doseringssystem enn en normal vei, men vi har GPS-systemer i alle maskiner og har god kontroll på utførelsen, sier han.

Selve rettstrekket som også blir dragracebanen vil få en spesialasfalt nettopp for dragrace.

– Asfalten på dragracebanen skal legges uten en skjøt, og bli lagt i en etappe. Det er jobb som vil kreve mange asfaltbiler, sier Rolstad.

Skal fylles med aktivitet

Bakkom forteller at Vinstra Motor-
sportarena skal bli et anlegg for både nasjonale løp og breddearrangementer.

– Entreprenøren har god kontroll på byggingen, for klubben blir utfordringen å fylle anlegget med aktivitet, spesielt på dagtid. Det vil bli aktiviteter som ikke er knyttet direkte til motorsport, men for eksempel trafikksikkerhet og -opplæring, sier han.

Det store målet for ham når banen åpner, er at de gummisvimerkene fra varme dekk i Nedregate på Vinstra og E6 skal forsvinne.

– Det er et stort motorsportmiljø i Gudbrandsdalen som sårt har savnet en skikkelig bane. Nå får de unge mulighetene til teste grensene på en lukket bane i stedet for ute på veien, sier Bakkom.

Anlegget vil ha tilbud til aldersgrupper fra fem år og oppover innen alle grener som Norges Motorsportforbund og Norges Bilsportforbund kan drive virksomhet etter lovverket Motorsport på lukkede anlegg.

– Dragrace gir i alle fall et skikkelig kick, så nå blir det virkelig muligheter for ungdommen å komme seg på banen og teste motorsport i ordnede former. Dette er et anlegg som vil bety enormt for motorsportmiljøet i Gudbrandsdalen, fastslår anleggs-
leder Rolstad.