Tildelingen ble offentliggjort 6. juli, og mandag løp klagefristen ut. NCC melder at kontrakten blir undertegnet senest 4. oktober.
- Det er veldig gledelig å få dette oppdraget av Bane NOR takket være vår kompetanse innen jernbanebygging. Infrastrukturmarkedet i Norge er stort, og vi ser gode muligheter for NCC i Norge, sier forretningsområdesjef for NCC Infrastructure Kenneth Nilsson i en børsmelding.
Kontrakten for Venjar-Eidsvoll nord omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon, slik at det blir dobbeltspor på strekningen. Nord for Eidsvoll stasjon skal det bygges rundt fire kilometer med nytt dobbeltspor. I tillegg skal det bygges en løsmassetunnel på 380 meter, flere konstruksjoner og gjøres jernbanetekniske tilpasninger på Eidsvoll stasjon. Det skal også flyttes over en million kubikkmeter masser på anlegget.
Det nye dobbeltsporet tas i bruk høsten 2022 og kontraktarbeidene skal være fullført sommeren 2023.
- Det her er et prosjekt som passer vår kompetanse og organisasjon veldig bra. De siste årene har NCC gjennomført fremgangsrike prosjekt for Bane NOR, blant annet prosjektet Storberget i Porsgrunn, sier divisjonssjef Per Jonsson i NCC Civil Engineering Norge i meldingen.