Foto: Sporveien

Sporveien åpner for egen strøm på verkstedene

Sporveien har testet ut en ny type energiforsyning, som åpner for at en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm.

Stadig flere passasjerer fører til økt energiforbruk i Sporveien. Fremtidig anslått energibehov er på 3,2 GWh, noe som tilsvarer et boligfelt med 120 bolighus.

Sporveien skriver i en pressemelding at de vil møte behovet med klimavennlige energikilder, og det derfor er viktig å vurdere ny teknologi, eller kjent teknologi i nye kombinasjoner.

Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt såkalte microgrid på Ryen verksted, Sporveiens hovedverksted for T-banen. 

Microgrid er en løsning som åpner for at en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. 

– Jeg valgte å studere om en microgridkonfigurasjon av elektrisitetsproduksjon i form av solceller og energilagring ved bruk av batterisystemer var økonomisk gjennomførbart ved Ryen verksted, sier Rendall i pressemeldingen.

Ikke lønnsom på kort sikt

Han testet fire ulike løsninger, som besto av forskjellige solcellesystemer og batterisystemer. Han brukte et simuleringsprogram, Homer, for å sammenligne kostnadene på de ulike løsningene.

Simuleringen viste at ingen av løsningene er lønnsomme på kort sikt.

- Selv om resultatene var "negative", er det mulig for bedrifter å få støtte fra Enova ved investeringer i fornybar energiproduksjon. Dermed vil investering i slike systemer som simulert i masteroppgaven ikke føre til økonomisk tap for Sporveien. I tillegg vil et microgrid være mer robust mot de fremtidige økningene i energipris og effekttariff, sier Rendall.

Fortsatt tro på microgrid

Han sier det er mange hensyn som skal imøtekommes før vi ser en konkret løsning. 

- Denne utredningen er et skritt i riktig retning. Manglende lønnsomhet i dagens bilde, kan fort endre seg i et fremtidig marked. Der vil produksjons- og lagringsteknologiene ha blitt rimeligere og mer effektive. Mitt inntrykk er at oppgaven bidrar positivt til Sporveiens beslutningsgrunnlag når det kommer til utvikling av Ryen verksted, og det er jeg svært fornøyd med, sier Rendall.