Grunnet manglende konkurranse avlyste Bane NOR prekvalifiseringen for byggingen av strekningen Eidsvoll nord-Langset den 21. juni 2018.
Les også: Bane NOR avlyser konkurransen om Norges største jernbanebru
– Vi har gjort noen justeringer i kvalifikasjonskravene og håper å tiltrekke oss flere interesserte tilbydere i denne runden, slik at vi oppnår tilstrekkelig konkurranse. Justeringene vi har gjort er å tydeliggjøre de økonomiske kvalifikasjonskravene, som driftsresultat og gjeldsgrad, sier Rønnaug-I. Resset, prosjektsjef i Bane NOR i en pressemelding.
Bane NOR ønsker ikke å oppgi hvor mange eller hvem som søkte kvalifisering i forrige runde.
Svevende pæler
Utførelsesentreprisen for Eidsvoll nord-Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en mindre tunnel på Kråkvål, tre mindre bruer og Minnevika jernbanebru på 836 meter.
I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes i forbindelse med utbyggingen.
Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika.
Kvalifiserte leverandører blir invitert videre i løpet av oktober 2018. Framdriften i prosjektet er uendret.
Byggestart før sommeren 2019
Innstillingen for hvem som får oppdraget med å bygge skal være klar i mars i 2019. Byggestart er før sommeren 2019, og dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset tas i bruk i slutten av 2023.
Kontraktarbeidene skal være fullført siste halvdel av 2024.
Konkurransen er kunngjort i konkurransegjennomføringsverktøyet TendSign samt i Doffin og TED.
Les også:Inviterer til konkurranse for nytt dobbeltspor i Eidsvoll