Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Tilrettelegger 15 kilometer sykkelvei i Oslo i løpet av 2018

Byrådet i Oslo kommune skal tilrettelegge 15 kilometer med vei for syklister i 2018. Venstre etterlyser flere rene sykkelveier.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider.

De 15 kilometerne innebærer alt fra rene sykkelfelt til skilting mot kjøreretningen i enveiskjørte gater, ombygging av kryss og skilting for sykling i blandet trafikk, heter det i artikkelen.

– Utbyggingen skal skje trinnvis. Det vil si at sykkelveiene ikke blir fiks ferdige med en gang. De utvikles underveis. Så bygger vi ut løsningen til slutt slik vi ønsker at den skal bli, sier samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).

Ifølge byrådet oppgir nå 41 prosent av Oslo-befolkningen at de sykler minst ukentlig i sommerhalvåret. I 2013 svarte 32 prosent det samme. Denne utviklingen ønsker byrådet å tilrettelegge for.

– Vi gjør feltene bredere der det er plass til det. Man skal helst kunne sykle to i bredden, både fordi det er hyggelig og fordi man skal kunne kjøre forbi, sier Berg.

Sykkelplanen for Oslo ble vedtatt i mai 2018. Planen er en del av Oslo kommunes sykkelstrategi for 2015–2025, som ble vedtatt da Høyre, KrF og Venstre satt i byråd.

Sykkeltellere viser at sykkeltrafikken var 22 prosent høyere i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor.

I 2016 ble det laget 8,9 kilometer med ny tilrettelegging for sykkel. I 2017 ble det laget 10 kilometer med ny tilrettelegging, ifølge tall fra Bymiljøetaten.

– Det er kjempebra at byrådet gjennomfører det de gjør, men jeg er litt irritert når de sammenligner antall kilometer med tilrettelegging med antall kilometer sykkelvei. Sykkelfelt, bedre skilting og sykling mot kjøreretning er noe helt annet enn adskilt sykkelvei, sier tidligere samferdselsbyråd Guri Melby (V). Venstre hadde samferdselsbyråden i årene 2011 til 2015.