Sanering av Sporveiens verksted på Ryen i Oslo. Foto: Sporveien

Miljødirektoratet politianmelder Sporveien etter oljelekkasje

Miljødirektoratet har anmeldt Sporveien etter at 28.000 liter fyringsolje lakk ut i forbindelse med fjerning av et gammelt tankanlegg på Ryen i Oslo i slutten av mai.

30. mai i år skulle Sporveien AS sanere og fjerne det 54 år gamle tankanlegget tilhørende Sporveiens verksted på Ryen bestående av tre ståltanker på 11.400, 58.700 og 70.000 liter, samt flere tilhørende rørledninger. Ved tømming av tank nummer én, skal et rør ha brast, og til sammen 28.000 liter fyringsolje rant ut. En del av dette fant veien ut i Akerselva, og rant videre ut i Oslofjorden hvor badegjester på Sørenga, Hovedøya, Bleikøya og på Tjuvholmen måtte stoppes fra å gå i vannet.

– Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå når man ikke vedlikeholder eller har gode kontrollrutiner på tankanlegg, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet i en pressemelding.

Miljødirektoratet dro på tilsyn på anlegget etter hendelsen og fant, ifølge meldingen, flere alvorlige feil. Blant annet viste det seg at Sporveien i løpet av 54 år aldri har sjekket tilstanden på røret som sprang lekk.

Les inspeksjonsrapporten her

100 utslipp årlig

– Miljødirektoratet ser svært alvorlig på at Sporveien har hatt så lite kontroll på dette anlegget. Utslipp av fyringsolje kan føre til alvorlige skader på helse og miljø, og her er det så klare brudd på tankforskriften at vi velger å anmelde saken, sier Hambro i meldingen fra Miljødirektoratet.

Det finnes, ifølge meldingen, rundt 34.000 tanker med olje, farlige kjemikalier eller avfall hos bedrifter i Norge i dag. Ifølge Kystverket skjer det hvert år over 100 utslipp og lekkasjer av olje, drivstoff eller kjemikalier fra slike tankanlegg som forårsaker akutt forurensning.

– Disse kunne vi unngått om flere hadde kjent bestemmelsene i tankforskriften og hatt gode rutiner for vedlikehold, sier Hambro.

80 prosent hentet opp

Sporveien skriver i en pressemelding mandag at de er orientert om politianmeldelsen.

– Vi er svært lei oss for den alvorlige hendelsen, uttaler konserndirektør for infrastruktur i Sporveien Per Magne Mathisen.

– Det er en hendelse som ikke skulle ha skjedd, og all vår kraft har vært lagt i å få samlet opp mest mulig av fyringsoljen som rant ut, samt rense forurenset masse. Vi tar også tilsynsrapporten i fra Miljødirektoratet svært alvorlig, men det er forhold i den midlertidige rapporten det er nødvendig å kommentere ovenfor Miljødirektoratet innen fristen på 14 dager, fortsetter han.

Av de 28.000 literne fyringsolje som lakk ut er omtrent 80 prosent er bekreftet hentet opp med hjelp av tankbiler og oljeutskillere, skriver Sporveien. Store deler av den resterende oljen er enten gravd opp i massene rundt lekkasjestedet, sugd opp av lenser eller fordampet, heter det videre i pressemeldingen.

Miljødirektoratets anmeldelse baserer seg på en inspeksjon på Sporveiens verksted på Ryen 12. juni 2018. I den midlertidige rapporten fra Miljødirektoratet er det påpekt fire avvik; ett forbundet til selve utslippet og tre basert på Tankforskriften og Internkontrollforskriften. Sporveien fikk oversendt rapporten 28. juni med en svarfrist på 14 dager.

Sporveien skriver i pressemeldingen at Sporveiens Infrastrukturenhet siden 2007 har hatt et styringssystem for drift og vedlikehold av infrastruktur som er godkjent og miljøsertifisert i henhold til ISO 14001.

Rambøll er engasjert for å sikre prøver fra forurenset masse, og Norges Geotekniske Institutt (NGI) ble tidlig engasjert for å ta prøver for å kartlegge vannet fra Ryen verksted som renner i overvannskummene ned til Alnaelva og videre ved utløpet til fjorden.