Illustrasjon: Sweco/BymiljøetatenIllustrasjon: Sweco/BymiljøetatenIllustrasjon: Sweco/Bymiljøetaten

«Nye» Bispegata legges ut på anbud i september

Reguleringsplanen for Bispegata, av mange omtalt som «Oslos Pompeii» er nå godkjent. Nå skal denne slitne veistubben forvandles til flott kollektiv- og sykkelgate. Anbudet legges ut i september.

Kun 450 meter gjenstår før byen får en helhetlig trikketrasé fra de skinnene som i dag finnes i Dronning Euphemias gate til eksisterende trikkespor i Oslogate. Når denne puslebrikken er på plass blir Ekebergbanen trolig Oslos flotteste trikketrasé. Da vil du på kun minutter reise gjennom det moderne Oslo med Operahuset, Lambda og Barcode, til Middelalderparken og Bispegården, før du stiger opp i Ekebergåsen med utsikt over hele byen.

- Det blir godt å komme i gang. I påvente av arbeidet med Follobanen har denne veibiten blitt liggende som en liten øy mellom det spennende som skjer i Bjørvika og de flotte omgivelsene rundt Middelalderparken. Prosjektet er utfordrende og det historiske preget vil gi «nye» Bispegata og Oslo torg mye oppmrksomhet i årene fremover. Det er utvilsomt et spennende prosjekt for den eller de entreprenørene som får oppdraget, sier prosjektleder Jessica Bergstrand i Bymiljøetaten i en pressemelding.

Riksantikvaren positiv

Noe av det mest spennende – og utfordrende – blir å bygge ny infrastruktur i et område fullt av kulturminner. Disse er det mange av, både over og under bakkenivå. Prosjektet har derfor brukt mye tid på å kartlegge hvilke konsekvenser dette får for anleggsarbeidet og det planlagte arbeidet er nå godkjent av Riksantikvaren.

– Dialogen med Riksantikvaren har vært god og de har støttet våre tanker for området. Vi samarbeider også godt med andre arkeologi- og kulturminnemyndigheter. Det er stor forståelse for hverandres ansvarsområder og felles målsetning om god fremdrift i prosjektet. Det er mange som ser frem til å se og oppleve nye Oslo torg, sier Bergstrand.

Oslo torg blir liggende i krysset mellom Bispegata og Oslo gate, og gir hele området et stort ansiktsløft. Gjennom etablering av Oslo torg og etablering av kollektivgate i Bispegata vil barrierevirkningen reduseres og det tilrettelegges dermed for en positiv utvikling av middelalderbyen. T orget vil skape en flott visuell sammenheng mellom de historiske kulturminnene i området.

Ustabil grunn

Som ellers i området rundt Bjørvika er grunnen under Bispegata ustabil. Dette krever solid fundamentering før man kan starte på overflaten. Blant annet innebærer det å bore ned rundt 250 peler, hvor noen av dem må ned ca. 40 meter før de treffer grunnfjellet. På pelene skal det deretter legges en 60 cm tykk, 34 meter bred og rundt 170 meter lang betongplate. Oppå betongplaten, som bokstavelig talt står på 250 stål- og betongtannpirkere, vil det bli lagt trikkeskinner, bygd holdeplasser og etablert sykkelfelt og fortau, opplyser Bergstrand.