<p>Som et symbol for årets internasjonale kundedager hos Liebherr, hadde konsernet hengt opp en diger mobilkran i et «edderkoppnett» mellom to mobilkraner under mottoet «Strong Connections».</p>Som en skyline lyste kranene opp bak partyteltet da mørket hadde senket seg.Liebherr hadde satt opp et partytelt som holdt standard som en bedre restaurant.Daglig leder hos den norske Liebherr-importøren, Thomas Bohlin, tok med Byggeindustrien rundt på det enorme fabrikkområdet til Liebherr i Ehingen.Avslutningen på kundedagene var et forrykende fyrverkeri som varte en halv times tid.Verdens største konvensjonelle beltekran – Liebherr LR 13000, som løfter ubegripelige 3000 tonn på en radius på 20-25 meter.

Pompøse Liebherr-dager med besøk fra hele verden

Nylig presenterte det tyske gigantkonsernet Liebherr sin nyeste kranteknologi på fabrikken i Ehingen ved Ulm sør i Tyskland.

Liebherr Group

Grunnlegger: Hans Liebherr i Kirchdorf i 1949.

Omsetning: 9,845 milliarder euro (2017)

Hovedkvarter: Bulle, Sveits

Antall ansatte: 42 869 (2017)

Kilde: Liebherr Group

Hvert tredje år arrangerer Liebherr «Customer Days», et event som i år samlet rundt 4.000 Liebherr-kunder fra hele verden i strålende sommervær i Bayern.

En skyline av mobilkraner og beltekraner levnet ingen tvil; her skulle Liebherr vise frem deler av sitt imperium på en pompøs måte man ikke opplever mange andre steder i industriverdenen.

Stort industriområde

Bare i Ehingen har det tyske selskapet, som skal være verdens største familieeide konsern, et industriområde på totalt 885.000 kvadratmeter, hvorav 240 000 kvadratmeter er under tak.

Til en hver tid har dette fabrikkområdet verdier for 500 millioner euro, ifølge Liebherr.

Her leverer eller henter daglig 160 trailere materialer, det er 3.500 ansatte på fabrikken, som er så stort at det kan romme 124 fotballbaner.

– Ledende på teknologi

– Liebherr har gjennom tiden vært ledende på teknologiutviklingen av mobilkraner. VarioBase er en teknologi som muliggjør å plassere støtteben i alle ønskelige posisjoner uavhengig av hverandre. Teknologien VarioBallast betyr at motvektene kan plasseres på to forskjellige radiuser ; når det er trangt, kan motvektene plasseres nærmere hverandre for minimal radius, mens med god plass kan man bruke mindre motvekt med større radius. Dette sparer entreprenøren for transport av motvekter, sier daglig leder Thomas Bohlin hos den norske importøren av Liebherr mobilkraner, Ing. Hans P. Øen AS, til Byggeindustrien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Avslutningen på kundedagene var et forrykende fyrverkeri som varte en halv times tid.

Enmotors konsept

Annen teknologi som ble presentert, er Eco Mode – en start/stopp funksjon på krandelen, og Power Boom, der den nederste delen av kranbommen er dobbel, noe som gir en vesentlig høyere løftekapasitet.

Liebherr har også utviklet blant annet et enmotors konsept selv på større kraner, hvor det kun er en motor i chassiset. En mekanisk aksel drifter hydraulikkomponentene i krandelen.

– Dette sparer masse vekt, og vektbesparelsen gjør at maskinen kan forsterkes for bedre løftekapasitet, sier Bohlin.

Under kundedagene i Ehingen ble blant annet også Liebherrs LTM 1230-5.1 presentert for første gang.

– Den 230 tonns tunge mobilkranen har en bom på 75 meter, og all ny teknologi som er tilgjengelig i slike maskiner i dag, sier Bohlin.