Illustrasjon: Bane NOR

Bane NOR avlyser konkurransen om Norges største jernbanebru

Grunnet manglende konkurranse avlyser Bane NOR prekvalifiseringen for byggingen av det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset, som blant annet vil inneholde Norges største jernbanebru.

– Det er en stor konstruksjon og oppgaven med å bygge den er omfattende og sammensatt. Vi antar at dette, sammen med et travelt anleggsmarked, kan være årsak til at få tilbydere har ønsket å prekvalifisere seg. Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse og vi er derfor nødt til å avlyse, sier prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug-I. Resset i en pressemelding.

Utførelsesentreprisen for Eidsvoll nord-Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en mindre tunnel på Kråkvål, tre mindre bruer og Minnevika jernbanebru på 836 meter. I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes på anlegget. Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika.

Bane NOR vil ikke si noe om hvor mange eller hvem som viste interesse for prosjektet.

– Vi har bestemt at vi ikke ønsker å oppgi antall, svarer Resset til Byggeindustrien.

- Hvorfor det?

- Det er en sentral beslutning.

- Men det var for få til å få til en reel og god konkurranse?

- Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse.

- Hvordan blir veien videre nå?

- Som vi sier i pressemeldingen skal vi i første omgang gå gjennom kvalifikasjonskravene for å se om vi kan gjøre justeringer, svarer hun.

For en drøy måned siden ble det klart at prekvalifiseringen til milliardprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad hadde blitt avvist, men denne er ute i markedet igjen nå.

- Denne utførelsesentreprisen og totalentreprisen i Moss er forskjellige kontrakter, både av størrelse, arbeidstype og format. Vi trekker fortløpende ut erfaring og læring fra de ulike prosessene og i vår dialog med leverandørmarkedet, skriver Bane NORs direktør for kontrakt og marked, Henning Scheel i en tekstmelding til Byggeindustrien.

I pressemeldingen påpeker Bane NOR at Venjar-Eidsvoll-nord kontrakten under forhandling.

- Kontrakten for dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er fortsatt under forhandling. Her er Bane NOR i forhandlinger med de aktuelle tilbyderne. Det nye dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er planlagt tatt i bruk i 2022. Planlagt ferdigstillelse av dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset endres ikke og planen er å ta det i bruk 2023, sier Resset.