Slik utvides Lysaker stasjon

Jernbaneverket skal bygge ny Lysaker jernbanestasjon med fire spor til plattform og ny kollektivterminal. Utbyggingen skal gi bedre og mer pålitelig togtilbud, lettere overgang til annen transport og en moderne stasjon med høy standard.

Lysaker stasjon er et regionalt kollektivknutepunkt med om lag 20.000 arbeidsplasser innen en radius av 800 meter fra stasjonen. Ytterligere 5-10.000 arbeidsplasser, samt 1.500 boliger, er under planlegging i stasjonens nærområde, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Lysaker er landets tredje største jernbanestasjon målt i antall passasjerer, og daglig stopper over tusen busser ved stasjonen. Utbyggingen innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. Dette skal bygges Parsellen Lysaker stasjon er 1,2 km lang. Den starter ca. 300 meter øst for Lysakerelva og fortsetter fram til ca. 300 meter vest for Vollsveien bru. Stasjonen utvides fra to til fire spor, med de nye sporene på nordsiden. Det skal bygges ny jernbanebru over Lysakerelva, parallelt med den gamle steinhvelvbrua fra 1913. Nybrua tilpasses den gamle, som er et verneverdig kulturminne. Dagens bru i Vollsveien erstattes av ny bru og Vollsveien legges om på en strekning sør for brua. Nord for stasjonen bygges et nytt atkomsttorg med drosjeholdeplass og plass for av- og påstigning. Det blir et bredt gjennomgående gangareal under sporene, med atkomst til plattformene via trapper og ramper. Det blir også en standardheving av bussterminalen på sørsiden av stasjonen. Arbeidet med bussterminalen og brua i Vollsveien utføres i samarbeid med Statens vegvesen. Fornebubanen Den planlagte automatbanen til Fornebu skal ha Lysaker som endestasjon.