Ny vei utenom Krokstadøra begynner å ta form. Dagens vei til venstre i bildet. Foto: Ørjan Edvardsen, Statens vegvesen

Bertelsen & Garpestad bygger vei i rekordfart

Med topp mobilisering satser entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad på å bygge nye fylkesvei 714 utenom Krokstadøra i Trøndelag på tolv måneder – ett år raskere enn planlagt ferdigstillelse.

– Vi startet i desember 2017 med tilrigging, og i januar i år tok selve anleggsarbeidet til med sprenging, masseforflytting og fundamenteringsarbeid for ei bru på den 3,5 kilometer lange strekningen, sier prosjektleder Oddvar Hamre i Bertelsen & Garpestad AS til Byggeindustrien.

– Maksimal bemanning

Han forteller at det mobiliseres maksimalt slik at strekningen kan ferdigstilles før jul i år.

– Det vil si at vi har som mål å åpne prosjektet cirka et år tidligere enn planlagt. Det samme klarte vi på E6/E8-prosjektet vårt i Skibotn i Troms for et par år siden, da vi kom i mål rundt et år før tidsfristen. Nå bemanner vi maksimalt på Fv714, sier Hamre.

Seks dager i uken jobber nå mellom 30 og 40 anleggsarbeidere på spreng med byggingen av den nye fylkesveien i Trøndelag. Totalt er rundt 70 arbeidere med i prosjektet.

– Krevende prosjekt

– Det er et krevende prosjekt med blant annet et stort sidetak langs eksisterende Fv714, der det skal sprenges 230 kubikkmeter stein i en høy skjæring tett inntil veien, sier Hamre.

I tillegg til å bygge den nye veistrekningen ved Krokstadøra, er Bertelsen & Garpestad også med på å bygge Fv 714 Åstfjordkryssinga i et arbeidsfellesskap med det tsjekkiske selskapet Metrostav.

– Så vi har nok å gjøre i Trøndelag, for å si det sånn, sier Hamre.

Vegvesenet er imponert

Arbeidsinnsatsen til Egersund-selskapet imponerer Jostein Karlsen i Statens vegvesen. Han er byggeleder for begge de to Fv714-prosjektene.

– Vi håper at Bertelsen & Garpestad klarer målsettingen sin, men de har knapt med tid. De skal bygge blant annet ei bru på 145 meter over Bergselva, og en tunnel på 80 meter noen hundre meter før brua. Her skal det støpes portaler i hver ende, noe som er tidkrevende. Men det vil være fantastisk dersom de klarer å gjøre ferdig strekningen så raskt som de satser på. Jeg kjenner ikke til lignende prosjekter som er bygget like raskt, sier Karlsen til Byggeindustrien.