Kraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person er kjørt til legevakt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixKraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person er kjørt til legevakt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixKraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person er kjørt til legevakt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixKraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person er kjørt til legevakt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixKraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person er kjørt til legevakt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixKraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person er kjørt til legevakt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Tunnelbrann på Follobanen - 77 arbeidere evakuert

Kraftig røykutvikling fra en brann i et kjøretøy førte til full evakuering av et tunnelsystem på Follobanen natt til fredag. En person ble kjørt til legevakt, men vedkommende er nå skrevet ut.

Totalt ble 77 personer som arbeidet på Follobanen og i tilgangstunnelen på Åsland i Oslo evakuert. En av dem ble kjørt til legevakta for sjekk etter å ha pustet inn røyk fra det brennende kjøretøyet.

– Spesialkjøretøyet som brant sto tre kilometer inne i tunnelen, sa operasjonsleder Tor Gulbrandsen i Oslo politidistrikt til NTB i 3.20-tiden. Ifølge brannvesenet brant det i motorrommet og i dekkene til kjøretøyet, hvilket førte spesielt kraftig røykutvikling.

Brannvesenet og Bane Nor konstaterte på en pressekonferanse fredag morgen at alle som befant seg i tunnelen er sjekket ut, og at ingen er skadd etter brannen. Bane NOR melder ved 13-tiden at brannen er slukket, og det pågår etterslukking med skum.

Det var et svært krevende arbeid over store avstander i meget røykfylte omgivelser, ifølge brannvesenets brigadesjef.

– Det er som å jobbe i en gruve. Det er ikke noe sted vi får ventilert. Vi måtte stenge ned ventilasjonen i den tunnelen vi jobber i, sier brigadesjef Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat til NRK.

Vegg av røyk

Da de første brannfolkene rykket inn i tunnelen møtte de «en vegg av røyk» omtrent én kilometer inn. Forholdene var så utfordrende at det ble besluttet å trekke brannmannskapene ut igjen for å ivareta deres sikkerhet.

Brannen ble meldt til brannvesenet like etter 2.30 natt til fredag. Brann, helse og politi rykket ut. Trond Hansen anslår at arbeidet kommer til å pågå på stedet til nærmere klokka 11.

Det jobbes med å utvide dagens Follobanen til tosporsdrift. Det var fredag morgen fortsatt for tidlig å si hvilke konsekvenser brannen får for arbeidet og eventuelt trafikken på banen, ifølge prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Bane Nor.

Har trent på slike hendelser

- Det som har vært viktigst for oss og entreprenøren var at ingen personer kom til skade i forbindelse med hendelsen, sier prosjektleder for delprosjekt TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager i en pressmelding.

Hun presiserer at de som jobber med Follobaneprosjektet er forberedt på at slike hendelser kan oppstå.

– Dette er hendelser vi har trent på. De som skal håndtere en slik situasjon var godt forberedt og hendelsen ble håndtert i henhold til beredskapsplanen.

Arbeidstilsynet varslet

Politiet har etablert et mottak for de evakuerte og vil snakke med flere av dem for å få oversikt over hendelsesforløpet.

– Vi har god kontakt med ledelsen for arbeiderne. De har jo jobbet med dette i noen år, og har øvd både på egen hånd og sammen med nødetatene på evakuering. Vi er kjent med rutinene og er fornøyde med dem, sier Gulbrandsen.

Arbeidstilsynet er varslet om saken og politiet oppretter sak på brannen som også betegnes som en arbeidsulykke.